torsdag 17 maj 2012

Flow..

Idag är jag i ett sådant där skönt flow med tentaplugget, där saker och ting faller på plats och man börjar känna "aha, jag börjar kunna det här nu!". Väldigt trevligt.

Igår serverade jag på elfte-terminarnas sista klassfest tillsammans innan examensfesten, väldigt trevligt. Känns också lite konstigt, dels för att jag betraktar flera av dem som mina vänner och att de inte kommer att vara kvar här och att man inte kommer att se dem på sjukhuset längre känns lite sorgligt, dels för att jag då inser att Oj, det är inte så långt kvar för mig heller. Stämningen under kvällen var oerhört varm, kärleksfull och sentimental samtidigt som den var väldigt festlig och uppsluppen, och det var tydligt att de flesta tyckte det var fantastiskt skönt att de tagit sig igenom hela den här långa tuffa utbildningen och nu är redo att börja jobba.

Under kvällen fick jag den allvarliga frågan av en vän: Vad gör dig lycklig?

Gud vilken svår fråga... Jag kunde inte låta bli att säga att ingenting egentligen gör mig lycklig - antingen så är jag det eller så är jag det inte, beroende på hur jag mår fysiskt och psykiskt, hur jag lever mitt liv och vilka människor jag omger mig med. Men, fortsatte jag, det finns vissa saker som kan göra mig glad och vissa saker som kan göra mitt liv meningsfullt.

Det första som kommer upp i mina tankar på saker som gör mig glad är gräs ( haha ja jag vet det kan tolkas på flera sätt :) men grönt frodigt gräs är något som verkligen kan göra mig euforisk. Jag minns när jag hade flyttat till Abu Dhabi (dvs öknen) och hade bott där i ett par månader under tiden jag gjorde min utbildning till flygvärdinna, och när jag för första gången fick en flygning till Europa. Det var i maj och jag hade inte sett annat än sanddyner och konstgräs i flera månader. Det första jag gjorde när jag kom fram till hotellet, som låg strax utanför London, var att skynda mig ut till närmaste lilla park där jag slängde mig i gräset och bara fullkomligt frossade i grönskan. Jag drog i det med fingrarna, luktade på det, lekte med det, och njöt av fulla muggar. Måste sett lustig ut, men så hungrig på den grönskande naturen var jag :)

Jag måste ha natur omkring mig, annars känner jag mig tom inombords. Därför har jag insett att jag inte är en storstadsmänniska - ingen sex and the city tjej! - jag avskyr att vara omgiven av massiv trafik, bilar och avgaser, aldrig få en stund i tystnad, och jag är beroende av grönska och natur. Gärna berg, skog och hav dessutom. Och fåglar! Och ett rikt djurliv över lag. En liten enkel sak som kan göra mig glad är att en skön sommardag sitta i gräset, betrakta himlen och träden, lyssna på fåglarnas kvitter och bara känna en liten vindpust smeka min kind. Underbart!

Något annat som kan göra mig så där innerligt glad och varm om hjärtat är när jag betraktar barn som leker, sover eller interagerar med sin omgivning. Likadant när jag ser ett gammalt par gå hand i hand, eller när jag ser någon göra en god gärning.

Något som gör mig euforiskt glad är att dricka bubbel med mina vänner, lyssna på bra musik och dansa hela natten lång. Något som kan göra mig lugnt glad är att göra yoga, gärna timme ut och timme in. Något som kan ge mig stor tilfredsställelse är att sitta på hästryggen och känna hästens rörelser anpassas till mina, och känslan av att ha hoppat ett utmanande hinder och det bara kom i ett sådant där skönt flow.

Men vad gör ens liv meningsfullt? Mycket större fråga. För mig är det att känna mig connected - att känna samhörighet med andra - och att känna mig behövd. Att jag är viktig i det stora hela. Inte oersättlig, men viktig. Och jag tänker att i framtiden vill jag ha ett meningsfullt arbete (något jag hoppas att läkare ska innebära) och en meningsfull fritid fylld med natur, vänner, barn, omtanke och kärlek.

Kan det vara ett recept på lycka tro?



GRÄS!

2 kommentarer: