måndag 11 juli 2011

Getingstick?!

 Så vart man tillbaka efter en veckas retreat, utan mobil och dator, i Danmark. Denna gång var det ett helt annorlunda retreat jämfört med vad jag har varit med om tidigare! Jag har varit på ett hinduiskt ashram på yoga retreat där man gjorde 4 timmar yoga och satt och sjöng och slog på trummor och cymbaler i princip resten av tiden, jag har varit på ett theravada buddhistiskt retreat där man inte fick prata på en vecka, samtidigt som man undvek ögonkontakt och bara satt på en kudde och mediterade hela dagarna... och inte fick äta något efter klockan 12 på dagen! Och jag har varit på meditationskurs på ett zen-center där man får den sköna ynnesten att få ett slag på ryggen av zenmästaren ifall man känner sig slö under meditationen och om man så önskar...

Och nu detta -ett tibetanskt buddhistiskt retreat med ändlösa ritualer och mantran, och där det är helt normalt att tala om chakran, blessings och övernaturliga händelser. En ren kulturkrock för min del. Men om man skalar bort allt det övernaturliga och magiska så finns det en himla vettig "kärna" kvar. Ett budskap om kärlek, omtanke och empati. Att glädjas med andra för deras lycka, känna medkänsla med de som har det svårt. Att se bortom alla våra värdsliga ting, större hus, större bil, bättre jobb, mer pengar på kontot osv osv och se att det är inte det som egentligen skapar lycka - det måste komma inifrån. Jag blev väldigt rörd över att se att så många människor satt och tog emot dessa budskap och öppnade sina hjärtan.

Summa summarum så var det en bra och intressant vecka, även om jag känner att det blev alldeles för mycket ritualer och symboler för min smak. Det var spännande (och ibland en riktig utmaning!) att samtala med så många olika slags människor, och det var minst lika spännande för min del att sova i tält i en veckas tid. Jag som aldrig har tältat förut bodde nu i tält under ömsom ösregn i två dagar och därefter gassande sol i flera dagar. Men det gick mycket bättre än jag hade trott och det var faktiskt riktigt mysigt. Även om jag kanske skulle föredra att campa en natt eller två nästa gång, och inte en hel vecka :)

Något som däremot drog ned mina mungipor några snäpp var det faktum att jag trampade på två getingar (fråga mig inte hur jag lyckades ta två samtidigt) och därefter har fått en lång och utdragen reaktion på sticken. I över en vecka har jag nu haft en svullen och rodnad fot, som kliar/svider/sticks och gör ont konstant, och blir än värre ju mer jag går på den. Värst är det om nätterna, det är som att hela reaktionen får extra fart om natten, och jag sover bara ett par timmar per natt. Hela tiden har jag trott att det varit en allergisk reaktion, då ett getingstick normalt blir bra efter ett par dagar, men då Eriks mamma som är infektionsläkare sade att det kan ha blivit en streptokockinfektion kring stickstället så har jag googlat upp lite bilder på hur det skulle kunna se ut, och med tanke på att symptomen har kvarstått i över en vecka samt likheten med bilderna så är det sannolikt på det viset. Så nu ska jag utforska den norska sjukvården och bege mig till en läkare, och hoppas på en penicillinkur!

Jag fick sticken under retreatet, och det var verkligen fint att se att så många människor brydde sig om en och ville hjälpa till. Den ene efter den andre kom fram och erbjöd sin hjälp, och jag fick allt från homeopatiska piller och krämer till akupunktur och örtsalvor. Förutom det har jag självmedicinerat mig med antihistamin och kortisonsalva, vilket ska hjälpa men alltså inte gjort det i mitt fall.

Så nu tänkte jag här skriva upp en liten lathund för vad man ska göra ifall man blir stucken av en geting (och inte har någon känd getingallergi):

1, se till att så ingen gadd eller liknande sitter kvar (det brukar det inte göra från getingar, men bin tappar sin gadd)

2, tvätta, gärna med lite koksaltlösning, och använd ev en isbit för att kyla sticket.

3, gör en "kräm" av en magnesyl eller liknande ASA-tablett (acetylsalicylsyra) med lite vatten och gnid in tjockt lager på sticket och låt det sitta så länge som möjligt.

4, ifall det inte går över ganska snabbt kan man köpa receptfritt hydrokortison och ev antihistamin (indikationen är dock för hösnuva, men same same), och ev ta ipren för smärtan.

5, man kan pröva med lokalbedövande salva som ex xylocain, vilket ska hjälpa mot klåda och smärta (vilket det dock inte gjort på mig).

Slutligen ska det normalt ta ett par dagar, och sen gå över. Ifall man får en mer allvarlig reaktion som varar längre, och framför allt om man får symptom som svullnad i halsen och liknande så ska man uppsöka läkare. Ifall foten är svullen och röd, och framför allt ifall man får feber och rodnaden sprider sig, så ska man definitivt uppsöka läkare för då har man antagligen fått en streptokock- eller stafylokockinfektion och måste behandlas med antibiotika.

Så, det var det! Så vet man inför framtiden.

Nu ska jag kurera mig med lite godis. Tur man har en snäll pojkvän som handlar åt en :)

så här fin är min fot:



2 kommentarer:

  1. Hej! Blev du bra på antibiotika? Blev själv stucken i knävecket 10/8, och är inte bra än (10 dgr senare). Skrev ut pc till mig efter ett dygn när det såg ut som erysipelas, och det blev bättre och bättre - ända till igår, då det plötsligt blev VÄLDIGT mycket sämre... Villrådig till akuten, fick Dalacin och hoppas på mirakel men hittills har det inte hänt något. Är ca 30 cm stort och illrött! ALDRIG haft sådan reaktion tidigare, trots ett flertal stick! Samtidigt känner jag mig inte jättesjuk, så man undrar ju om det är ngn fördröjd överkänslighet ändå. Strange! Väntar och hoppas men är rätt trött på det hela. mvh kollega

    SvaraRadera
  2. Hej! Ja det funkade med Dalacin för mig, efter två-tre dagar var det borta. inte helt ovanligt att kåvepenin inte räcker, ibland är det ju staffar som letat sig in... men konstigt att det först blev bättre, sen sämre. Håller tummarna för att du snart blir bättre!

    SvaraRadera