tisdag 28 juni 2011

Äkta blod!


Jag har en liten hemlighet som jag nog skäms lite för - jag är fullkomligt besatt av serien True Blood. (Hehe ja nu är det ju ingen hemlighet längre erhm..)

Jajamän, när True Bloods vinjett börjar spela så ryser jag till och hela kroppen fylls av förväntan. När bilderna som hör till kommer blir jag alldeles knäsvag. Vadan denna faiblesse för det råa, köttiga, nästan porriga? Det är inte riktigt likt mig, inte nu för tiden i alla fall. När jag var yngre älskade jag allt som var svart och förbjudet. När White Stripes I just don't know what to do with myself -videon med poledansande Kate Moss kom var jag eld och lågor - jag kunde inte sluta titta på den om och om igen.

Idag har jag mer svårt för våldsamma budskap och objektifiering av kvinnor. När jag ser HMs reklamaffischer blir jag så arg jag börjar koka - att hålla på och skylta upp omöjliga ideal som gör att alla tonårstjejer får komplex och utvecklas till Kissie-liknande varelser är fullkomligt oetiskt. Retuschering borde vara straffbart...

Och Timbuktus nya låt Resten av ditt liv är otroligt underhållande, men jag blir lätt illamående när jag verkligen verkligen lyssnar till texten. Även om den är harmlös så är budskapet rätt hatiskt. Och filmen Inglorious Basterds tyckte jag var genial, egentligen tycker jag att alla Tarantinos filmer är geniala, men hjälp vad blodigt. Våld blir liksom blasé och något självklart, och man kan fråga sig hur bra det egentligen är, att bli avtrubbad för våld.Vad för gott kommer egentligen ut av allt våld vi exponerar oss för? Filmer, dataspel, musik... Visst kan man argumentera äsch, vadå, var inte så stiff men jag bara menar att man absolut kan se/spela/lyssna till detta, men samtidigt vara medveten om att man också då blir avtrubbad.

Men men, lagom skenhelig är alltså jag som blir alldeles yr och pirrig av en serie som True blood. Blod, svett och tårar, blandat med vampyrsex. Charmigt. Tur man är student så att man inte måste vara vuxen riktigt än ;)

Klem klem!


Kate Moss - White Stripes:
http://www.youtube.com/watch?v=gp6A1KeXDC0&ytsession=76RicXf-CHhtcIeaxTyfPsfuDCICfFw_jy4s8XGhy4qn_yHiubkXZ0C2oZK8OIyTz54-G2QMjHLjVXd2zx-fTC6VWaulPkG5q4Xtu-LitKtW6FqVZ0nFLZTciyqlu2ko5r4_bDhg0Jf-giWkP8GNiwSO62-UhvztdjNeFvRwwrl7PcVVPciy_mOEjOQq1tiL1Vuyvp6hyLL-I79JoDvZOENy1Yx8QppQF7ApQ24qyxgWAf6yTIqoBbygK-4Z0Tv3e7Hi4Ldkb4JPAPDXSas6VM6qhUdg8holoe1ApgatPDo&has_verified=1





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar