fredag 13 juni 2014

Oförskämt lugnt...

Den här veckan har varit sådär oförskämt lugn som man aldrig skulle kunna tro att en läkares arbetsvecka skulle kunna vara. Tanken var att jag skulle gå husjour på kirurgen den här veckan, då rondar man de patienter som ligger på "fel" avdelningar såkallat uteliggare (ex medicinavdelning) samt går som konsult när det är någon som har en kirurgisk fråga.

Men den här veckan har det inte funnits några uteliggare att ta hand om, och ingen från de andra avdelningarna på sjukhuset har behövt kirurgisk konsult. Så jag och kirurgen som bemannade den här tjänsen den här veckan har inte haft något att göra annat än att sitta och rulla tummarna och dricka kaffe. Väldigt lugnt och skönt, men också långtråkigt. Och jag vill ju lära mig mer kirurgi - det är ju trots allt det som är poängen med AT. Konsten att dricka kaffe lärde jag mig för länge sedan.

Jag vet, jag borde inte klaga, jag har ju trots allt inga planer på att bli kirurg så jag borde vara glad om den här placeringen går så smärtfritt som möjligt? Och det är jag, absolut. Men efter några dagar blir jag rastlös, och börjar få ett gnagande samvete, kanslan av att jag borde göra mer än vad jag gör - så då har jag erbjudit mig att hjälpa de andra kollegorna på avdelningarna. Men de har inte behövt någon hjälp. Så då har jag gått till akuten - men där har det inte heller funnits några patienter! Jag vet inte om juni månad är en månad då folk i allmänhet inte blir sjuka eller vill uppsöka vård, för såhär lite flöde på akuten har jag inte sett under min AT-placering än så länge.

Man borde njuta av att det är lugnt och passa på att läsa lite, för sen helt plötsligt släpper det och akuten kommer bli lika översvämmad av patienter som vanligt, med platsbrist som följd (nu hade vi dock 25 lediga platser - aldrig hört på maken) - men istället blir jag rastlös och okynnessurfar på nätet, med dåligt samvete för att jag inte gör något vettigt. Detta ständiga behov av att känna sig duktig och oumbärlig, duktig flicka-syndromet, är fortsatt närvarande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar