onsdag 23 maj 2012

FÄRDIG!


Fääärdig!

Äntligen äntligen är T8 -tentorna över. OSCE igår (praktiskt tenta), skriftlig idag.

Hur har det gått nu då?

Det gick jättebra på OSCE, trots att jag själv kände mig lite shaky. Den skriftliga får vi svar på fredag (snabt jobbat, imponerande!). ... Men ärligt talat, för en gångs skull så känns det faktiskt BRA efter att ha skrivit en tenta, en känsla jag nog inte haft sedan T2. Absolut, jag kunde verkligen inte svara på allt, och jag hade tänkt fel på ett par frågor som jag trodde jag hade förstått, men över lag kändes det faktiskt helt okej, istället för fan det gick åt helvete. Och när det brukar kännas som att det fick dåligt så brukar det ju alltid ha gått bra, så då tänker jag att nu borde det också ha gått bra. Eller nåt.

Eller så har jag bara blivit loj och mindre hård mot mig själv? I så fall: mission accomplished :)

Den praktiska tentan var, precis som på T6, brutal: skitnervös ställs du framför en dörr där det står ex Anestesi på, och när de blåser i visselpipan får du springa in och göra det praktiska moment du får i uppgift - ofta med knapp tid att det räcker så man måste skynda sig, under tiden står din lärare och tittar kritiskt på varje sak du gör och för protokoll - fem minuter senare blåser visselpipan igen två gånger för att markera att man måste ta sig vidare till nästa stängda dörr. Spring ut, hitta din dörr, läs lappen, spring in, gör ett knästatus, spring ut, hitta din dörr, läs lappen, spring in, tolka fem röntgenbilder och ange osteosyntesmaterial, Spring ut, hitta din dörr, läs lappen, spring in, gör ett handstatus, Spring ut, hitta din dörr, läs lappen, spring in, simulera en traumasituation, Spring ut, hitta din dörr, läs lappen, spring in, sätt en kateter, osv osv osv Pheew...

Man ska inte ha svaga nerver om man ska utsätta sig för något sådant.. (!) Just det att det är någon som står och bedömer en samtidigt som det är en högt onaturlig situation (en docka kan inte visa känslor, bli kallsvettig, cyanotisk, ha puls osv såvida den inte heter Simon). Men efteråt är det kul att man har fått visa vad man kan! Och som vanligt är man sin hårdaste domare, själv tyckte jag det gick okej men jag fick väldigt bra betyg och hamnade topp tio (något man verkligen verkligen inte ska bry sig om och inte ens borde räkna... typiskt man är en sån tävlingsmänniska långt där inne trots allt).

Nåväl. Jag hoppas att min intuition stämmer och att jag klarat den teoretiska tentan - i så fall så är det bara en veckas professionell utveckling som gäller och sen är det nästan tre månader sommarlov! sjukt lyxigt :)

Och sen är det termin 9 (barn, gyn och psyk - lite av mina intresseområden), termin 10 examensarbete och termin 11 vårdcentral - sen är jag... just det. FÄRDIG. Tiden går snabbt.

Fääärdig! påminner mig om ett fantastiskt barnprogram som jag älskade när jag var riktigt liten: Beppes godnattstund, där en av de små dockorna är på toaletten och högljutt ropar "färdig" när hon är klar. Precis som man kanske själv gjorde när man var lite, och som ens eventuella framtida barn kanske kommer göra en dag? Varför gör de inte så söta oskyldiga barnprogram längre...





1 kommentar:

  1. Grattis till en lyckad tenta! Ja, det var en liten tös som skrek färdig, precis som hos Beppe :) Och en mamma som snabbt ilade dit. Och nu är det bara tre terminer kvar så är hon färdig :)Tösen alltså...

    SvaraRadera