fredag 6 april 2012

Glad Påsk!


Så var det äntligen påskhelg. Långledigt fredag till och med måndag - och jag har dessutom inget schemalagt på tisdag så jag får fem sköna dagar till att bara ta det lugnt och njuta av livet... eller mja. i påsk ska det pluggas. Ortopedi och anestesi står det på menyn! Tyvärr... Men idag långfredag ska jag verkligen bara ta det lugnt, har dessutom gått och blivit sjuk så jag orkar typ ingenting. Det var verkligen tungt att gå till avdelningen de senaste två dagarna när jag helst bara hade velat dra ett täcke över huvudet och tycka synd om mig själv...!

Samtidigt måste jag säga att igår var den mest givande dagen på KUA, det var som att allting hade fallit på plats - vi hade alla hittat våra olika roller och uppgifter, och allt löpte på så himla mycket smidigare än första passet. Nu tyckte jag till och med att det var kul trots att jag kände mig krasslig! Alla "kollegorna" är hjälpsamma och duktiga, och alla vill att patienterna ska ha det så bra som möjligt - vilket leder till att patienterna tydligen inte vill komma hem. Vi har ett par patienter som i princip är färdigbehandlade medicinskt men de verkar motsätta sig väldigt att komma ifrån avdelningen?! Måste väl vara ett gott betyg till oss ;)

Jag känner fortfarande att jobba som läkare på en medicinavdelning kanske inte är det mest upphetsande jag varit med om, men det är väldigt nyttigt och bra att ha som erfarenhet innan man går vidare i arbetslivet - man tvingas tänka till om njurar, lever, hjärta, lungor - hur de är sammankopplade och hur deras mediciner verkar och samverkar. En hel del hjärngympa med andra ord! Och väldigt välbehövlig repetition för en trött och glömsk läkarstudents hjärna.

Nåväl, nu är det dags för oss att unna oss lite långfredagslyx - middag ute och bio.

Glad Påsk!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar