tisdag 10 april 2012

blivande racercyklist?


I snart två års tid har jag varit på jakt efter en cykel. En smidig hoj som jag kan använda överallt, som jag kan åka på cykelsemestrar på och som jag skulle kunna cykla till skolan/jobbet på om jag en dag skulle vakna upp till fantastiskt fint väder och jag kände för att ta mig en tur. Samtidigt får den inte vara för högteknisk med en massa specialgrejer här och där som jag aldrig kommer att använda mig av eller ens förstå mig på. Och så vill jag att den ska hålla i evigheter, aldrig rosta, sällan servas och inte gå sönder stup i kvarten. Jag vill att den ska vara trygg och stabil, men samtidigt lätt och snabb. Och så då den lilla lilla detaljen - den får inte kosta mer än 4000 kr (vilket redan överskrider min studentbudget).

"Omöjligt!" har jag fått höra. "Tyvärr, en sådan cykel kostar minst 8000 -10 000 kr". Gång på gång på gång har man sagt till mig "satsa nu på kvalitet, betala lite mer och så har du en bra cykel sen". Lätt att säga när det inte är den personen som ska betala... För ärligt talat, jag kommer inte att slita ut cykeln med pendling 6 mil om dagen om jag känner mig själv rätt, jag är alldeles för bekväm och fåfäng för att ge mig ut i rusk och regn varje dag. Och cykelsemestrar kan man inte göra mer än ett par veckor under sommarhalvåret. Så nej, jag varken kan eller vill lägga ut 8000-10 000 kr för en cykel.

Men i dagarna så åkte jag ut till en ny sportbutik i Malmö, USPORTS, och jag fick en helt fantastisk service. De hjälpte mig att hitta olika alternativ, och slutligen blev jag presenterad för min nya cykel: Svarta Faran. (Nej nej, inte min gamla svarta faran som jag for fram på gymnasiet utan en helt ny sådan ;)

Eftersom att jag just gått med i deras medlemsklubb så hade jag en kupong med 20 % rabatt på valfri vara, och den här cykeln var redan väldigt prisvärd, så helt plötsligt är jag nu stolt ägare till en modell 2012 Giant Escape Rx3 ! Jag är lite nervös för premiärrundan för den är helt livsfarlig, en riktig racercykel (tycker jag, vissa skulle nog inte hålla med mig) med pinnsmala däck, hydrauliska skivbromsar och 27 växlar, men när vi väl lärt känna varandra så kommer vi säkert bli helt oseparabla  :)



1 kommentar: