söndag 4 mars 2012

Äkta lycka: en ny handväska?



Ett fel som många kvinnor gör är att de bara ha en handväska och så sliter man sönder den helt och hållet. Satsa på några stycken handväskor istället och byt dem ofta! Det kommer att lyfta upp hela din vår.

Tack Martina Bonnier för dina fantastiska råd. Jag känner verkligen att de bidrar till min personliga utveckling. Det är ju självklart att jag ska ha en mindre väska i en större väska, ju fler desto bättre! Varför inte ha ännu en väska i min lilla väska? Och sen kan jag ju stoppa min stora väska i en ännu större väska dessutom.Och sen måste man ju ha en ny väska till sin dator, sin ipad, sin iphone, sitt smink... Och varför inte ta med sig flera väskor till jobbet/plugget, och byta varannan timme? Fräscht!

Nej hujeda mig. Misstolka mig inte, jag älskar mode. För några år sedan lusläste jag alla modebiblar och jag höll mig á jour med alla designers och det nya modet från Paris, Milano och New York. Idag har jag inte längre så mycket koll (eller intresse) men nu längtar jag så mycket efter vår och sommar att jag redan börjat inhandla kläder och accessoarer som definitivt inte hör hemma i de celsiusgrader vi upplever nu. Men någonting i den där Åhlens-annonsen fick mig att tända till - snälla sluta säga till oss att vi ska konsumera mer, handla fler, bli allt mer beroende av yttre ting för att känna oss lyckade, vi behöver inte höra det! Shoppingnerven är redan så kittlande, så frestande och det är redan så belönande att shoppa nytt och shoppa mer. Senast nu i helgen gick jag loss och fyllde på med sju nya vår/sommarplagg som jag absolut bara måste ha.

Men shoppingglädjen är en så väldigt kortlivad glädje, och desto tristare känns det sen när plånboken är tom och garderoben är full, men man trots det ändå inte hittar något att sätta på sig just idag? Jag har en tendens att använda typ samma plagg om och om och om igen, och den andra 90 % av min garderob förblir orörd förutom vid något enstaka tillfälle. Jag har till och med flera klänningar, toppar, tröjor, byxor och skor som jag aldrig haft på mig efter jag lämnat provrummet... Jag vet, det är illa...

Konsumera mera. Det är det budskapet som når oss. Konstant. Om vi inte konsumerar så går inte ekonomin bra, och då är det fara på färde. Så för guds skull, konsumera mera! Men människor som är "lyckliga" - glada, tacksamma, nöjda och tillfreds med tillvaron - konsumerar inte lika mycket som de som är "olyckliga" - stressade, pressade, missnöjda och ständigt i jakt på något bättre. Och då kan man, om man vill, tänka lite konspiratoriskt - är det så att samhället vill göra oss missnöjda och olyckliga för att vi sen ska försöka köpa oss lycka genom att konsumera, så att samhället kan gå med mer vinst?

Nej självklart kan det väl inte vara så hemskt att någon samhällsgud vill människan illa och sko sig på människors olycka. Men det är lätt att tro det när man ser all reklam och alla budskap som förmedlas ut till oss om att ständigt sträva efter mer och bättre, ständigt vilja förändra och lägga till. Bli smalare! Bli snyggare! Bli smartare! Bli rikare! Var aldrig nöjd för det du har - du kan få bättre.

Hmmm nåväl.
Nu är då bara frågan om vilken handväska jag ska köpa. En grön? eller en gul? eller rosa? Äsch jag tar allihop.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar