onsdag 28 december 2011

Julen var slut, och det blev fred på jorden.

Jössa mig. Så var julen alltså slut.

För en del är det nog en lättnad, inget mer hålla-god-min-och-låtsas-som-släkten-är-bäst eller snälla-ska-du-inte-ha-en-bit-till-bara-en-liten-en-seså-här-får-du ... Inget mer frossande så man får ont i magen och känner sig som en uppsvälld gås, och äntligen slut på den eviga skinkan, köttbullarna och janssons frestelse som inte längre känns så väldigt frestande.



Själv sörjer jag dock att julen är slut, inte för att den inte har plågat mig som den brukar (jag längtar efter den dagen då julen bara är glädje och lycka), men jag har verkligen uppskattat den lugna helgen i Malmö. Men nu är det återigen slut på friden och dags att sätta sig i ångestbänken igen för att plugga plugga plugga i ett hopplöst tempo för att försöka ge sig på det dödsdömda uppdraget att repetera hela terminen under mellandagarna. Jag tycker det är skamligt att de har smällt in så mycket information på en enda termin, och att vi inte får någon chans att tentaplugga innan tentan (schemalagd 8-17 varje dag fram till tentan på fredagen). På måndagen därefter börjar termin 8. Behöver jag säga att jag avundas de som ska ta uppehåll nästa termin?

Samtidigt känner jag att det får vara nog med uppehåll för min del (fast man vet ju aldrig) nu vill jag bli klar. Och fixar man bara T7 och T8 så ska det vara någorlunda nedförsbacke sen (har en liten fågel viskat i mitt öra). Jag är så himla glad att jag (med hjälp av en läsare på bloggen!) fick veta att tentan "bara" är 15 poäng av terminens 30 - dvs om jag inte skulle klara tentan så får jag ändå 15 poäng på min portfolio. Vilket innebär att man inte måste känna att man har kniven på strupen att klara tentan (med tanke på csn som kräver 45 poäng per år) och det är en väldig lättnad. Jag har aldrig kuggat en tenta men någon gång ska ju vara den första.

(Mmmm nu luktar det pepparkakor i korridoren - ngn som ger sig på att baka pepparkakor efter jul?)

Kan tänka mig det är trist för dig som läsare att bara läsa om tentaplugg, men det känns som att det är det enda som gäller i mitt liv just nu. Men redan imorgon får jag ta ledigt igen! Då är det nämligen min födelsedag, och då har jag lovat min E att inte planera in någonting på hela dagen. Spännande spännande.

Nu är det dags för mig att ta mig samman och fortsätta plugga. Men först ska jag ut och rasta min julklapp! Nej det är inte en hund, det är ett löparset ;) Ett sådant oerhört praktiskt set som är vind- och vattenresistent, och "andas" och hela fadderrullan.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar