söndag 18 december 2011

Fjärde advent

God fjärde advent!

Nu är det inte ens en vecka kvar till jul, helt ofattbart för min del. Vadå jul, nu redan?

Idag föll den första snön, inte för att den fick ligga kvar men den singlade i alla fall ner från himlen. Inte för att jag njöt av den direkt, stod mest och blev blöt o kall ute i kylan. Tog mig en timme hemma inomhus innan jag blev varm igen.

Men just det. Jul. Denna tid på året då allt ska vara så härligt, sådan frid och fröjd, alla ska vara glada och snälla, och man ska bara få njuta tillsammans med de man älskar. Vad jag längtar efter den dagen då det bara är så enkelt! Men för mig har julen i många år varit en källa till ångest och oro, trots min stora kärlek till julmys och klappar. Allt blir liksom så tydligt - hur stressad man är när man försöker slappna av (och äntligen ger sig tid till det) och hur komplicerat allt är (när man slutligen sitter ner med familj och släkt och faktiskt ska umgås).

Jag vet många som drar sig för julfirandet, som motvilligt ska spendera julhelgen med familj och släkt där de känner att varje timme segar sig fram och de bara längtar efter en ursäkt att lämna bordet. Eller som de som hellre köper en resa bort över jul och flyr allt som har med julstök, klappar och långdragna stela middagar att göra. Själv har jag gjort så många gånger, men i år har jag verkligen bestämt mig för att försöka fira jul på det sätt som jag vill. Köpa klappar till de jag vill, umgås med de jag vill, göra det jag vill. Och bara försöka njuta av att det är jul, av att det är vackert och stämningsfullt, och att man får vara ledig och bara ta det lugnt i tre dagar. Jag vill verkligen skapa en egen tradition med en "sann" julfrid, som inte är stel eller påtvingad. Om jag lyckas nu när jag är någorlunda ung och inte har så många måsten i livet, så finns ju chansen att jag kan lyckas även sen när jag har familj, barn, knäck som ska kokas och skinka som ska griljeras osv...

Jag är så oerhört trött på alla krav och måsten. Låt oss förbereda inför julen genom att handla julklappar utan behovet att det ska vara den "perfekta" presenten, knäcken behöver inte vara den godaste, skinkan måste inte bli perfekt och det går alldeles utmärkt att använda sig av halvfabrikat eller göra saker i förväg i lugn och ro och sedan frysa in. Låt varje förberedelse vara ett nöje (förutom kanske julstädningen, men den kan man hjälpa på traven med lite käck julmusik)... Låt oss sluta prestera och istället fokusera på att ta hand om oss själva och om andra - visa omtanke och göra fina små gester, och visa att vi betyder mycket för varandra. Kanske bjuda lite extra på sig själv och kanske göra en god gärning eller två. Jag är verkligen tacksam och nöjd för den julklapp jag fått av mina föräldrar i år - ett matpaket som stöd till en fattig barnfamilj i Ukraina, via SOS Barnbyar. Svårare än så behöver det inte vara!

 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar