torsdag 29 december 2011

Är det en vanlig dag?



Vad är det för en dag, är det en vanlig dag? Nej det är ingen vanlig dag, för det är Lottas födelsedag hurra hurra hurra!

Så närmar vi oss de sista timmarna på den bästa dagen på året - min födelsedag. När det gäller den 29e december blir jag barnsligt envis om att det är min dag, den enda dagen på året då jag får göra precis vad jag vill och inte behöver kompromissa med något. "Men vadå, du kan ju göra som du vill alla dagar på året?" har jag fått höra. Men nej, min dag är helig. Resten av året så pluggar jag även när jag inte känner för det, jag städar och diskar och donar trots att jag hellre vill slappa, och jag är väldigt fokuserad på att anpassa mig och se till att alla har det bra och får sin vilja igenom.

Jag tror att det kommer från min barndom. När jag var liten var födelsedagen  den enda dagen på året då jag fick stå i centrum, då jag fick göra precis vad jag ville, då jag fick bestämma menyn till kvällsmiddagen och då jag inte behövde arbeta i stallet med hästarna. Jag fick frukost på sängen och titta på TV hela förmiddagen om jag ville det, vilket var en stor ynnest!, och jag hade inga som helst förpliktelser under den dagen. Det var himmelskt! Så jag antar att det sitter i, än idag, att den 29 december - då är det min födelsedag och ingen annan kan säga vad jag ska göra och inte göra. Det ska bli spännande att se om jag kan hålla fast vid det även sen den dagen då jag blir förälder (tveksamt) kanske får jag hoppas på att min andra hälft kan se om huset just den dagen.

Så vad har jag gjort denna fantastiska decemberdag? Jag har blivit väckt med pussar och fått en härlig frukost med färskt valnöt- och honungsbröd, avocado, bregott osv, fått en lång härlig full-body-thai-aroma-therapy-oil-massage (kan verkligen rekommendera Sabai!) och ätit sushi till lunch, fått teaterbiljetter och blommor. Följt av champagne, chips och choklad framför Twilight (!!) och sedan middag ute med min E och kära vänner. Nu är jag mätt och glad och lite på lyran, precis som det ska va' ;) och viktigast av allt - jag har inte pluggat en rad på hela dagen. Livet på en pinne.







Nu ska jag läsa lite Tranströmer innan jag knyter en fin liten rosett kring den här dagen. (Vad sägs om kombinationen Twilight och Tranströmer? ;) och under tiden sitter min bättre hälft och fascineras av Zlatans bok. Jag var lite tveksam om jag skulle ge den till min E i julklapp, men efter mycket om och men blev det så och nu sitter han helt uppslukad av Zlatans liv och fasoner... Som Zlatan svarade apropå frågan om han gav sin tjej en förlovningspresent - Vadå, hon fick ju Zlatan?!




Nu önskar jag dig en riktigt fin nyårsafton. Hoppas 2012 blir det år då vi får uppfylla våra drömmar och uppnår det vi önskar. Hoppas att vi får omge oss av människor som vill oss väl och som bidrar till vår lycka, och jag önskar av hela mitt hjärta att vi får känna kärlek och omtanke till oss själva och vår nästa.

Gott nytt år!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar