fredag 30 september 2011

Ursäkta, hej! Vill du följa med oss hem?


Jag har länge tänkt att någon gång måste man väl bli frågad, eftersom att fenomenet även existerar i Sverige. Annars gör jag mest kopplingen mellan Sex and the city och New York, och då känns det ju så mer avlägset, så mer tabu, att vi skulle ha något liknande här hemma!

Men jo visst, inatt skedde det. Jag blev stoppad på vägen hem, mitt i natten efter att ha gått ut med mina vänner på en alldeles fullsmockad klubb, med frågan "Ursäkta, hej! Vart är du på väg?". Det var ett par i 35-årsåldern (yngre medelålders skulle jag sagt förr men nu börjar jag dra mig för att använda det) som kom gående mitt emot mig på gatan och stoppade min framfart med dessa ord. "Hem?" svarade jag, häpen över att bli tilltalad kl fem på morgonen. "Vill du följa med oss hem?" fortsatte mannen i paret, och chockade jag kunde bara svara "eeeehhhh.... öh, nej? Nej det vill jag inte". Varpå mannen fortsätter att insistera, och kvinnan i paret rycker honom i ärmen och säger till mig: "Ingen fara, oroa dig inte, han är snäll. Han tyckte bara du var väldigt söt".

Huruvida detta verkligen var ett seriöst förslag kan man ju diskutera, men med tanke på parets ålder och på sättet det sades så kändes det väldigt "genuint", och jag kunde inte låta bli att fundera över det sedan på vägen hem, efter att jag vänligt men bestämt tackat nej till erbjudandet. Varför gör människor så? Hur kan ett par, som vill leva tillsammans och älska varandra, kunna bjuda in ett fritt främmande människa i den mest intima delen av deras förhållande? Det övergår mitt förstånd.

Nu ska jag i alla fall sova och drömma alldeles "vanliga" monogama drömmar ;)

Godnatt!


1 kommentar:

  1. hahaha, shit vad kul! ta det som en komplimang och skratta åt det! :D

    SvaraRadera