onsdag 21 september 2011

Mums mums, dagens lunch!

Kan varmt rekommendera dagens lunch som jag lagade till mig själv. Hade fortfarande ingen matlust men var lite saltsugen, och då tänkte jag - varför inte göra en riktigt mumsig favorit som lätt slinker ned ? Att produkterna var ekologiska gör så att det känns fräschare, och dessutom måste det ha varit extra smakrikt eftersom till och med mina avdomnade feber-smaklökar kunde njuta av smaken.

Bon appetit!

Nyttig ekologisk tjockpannkaka med skinka och tomat

2 ekologiska ägg
1 kvisttomat
2 skivor ekologisk rökt skinka
ett par matskedar kesella 1 %
en liten skvätt ekologisk mjölk
lite luftigt dinkelmjöl
lite salt
ev lite sylt

1, vispa upp äggen och tillsätt lite lagom av mjöl, mjölk och kesella, samt en nypa salt.
2, strimla tomaten och skinkan.
3, hetta upp en stekpanna med lite rapsolja och börja fräsa skinkan och tomaten så att oljan tar smak, innan du häller i äggsmeten.
4, sänk värmen och vänd på "pannkakan" när den fått fin färg undertill. Ta av stekpannan från plattan och låt det svalna innan du stjälper upp på en tallrik.
5, servera med lite lingonsylt om du gillar det traditionellt, själv ville jag bara ha pyttelite ekologisk honung på toppen.

Jag önskar att jag alltid var lika miljömedveten, idag råkade det bara vara vad jag hade hemma! ;)





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar