tisdag 20 september 2011

En knallförkylning

Aldrig mer tänker jag tänka "skärp dig" till den som blir helt utslagen av en vanlig förkylning... För nu fick jag själv smaka på en riktig knallig en! I vanliga fall när jag är förkyld tar jag en ipren eller två och går till plugg eller jobb ändå, biter ihop och står ut med obehaget tills det går över efter ett par dagar. Men den här gången har jag haft led- och muskelvärk i hela kroppen, huvudvärk och känt mig slapp, samt återkommande feber och frossa.

Det senare lyckades jag maskera ganska effektivt tidigare idag med en rejäl dos paracetamol+ibuprufen, men det fick jag betala dyrt för. Efter några timmar i skolan kände jag mig helt groggy, och när jag kom hem störtade jag ner i sängen. Ett par timmar senare hade jag feber och frossa igen, en puls på 95 och andfådd bara jag skulle gå på toaletten?! Och har inte haft någon aptit alls, mådde illa av bara tanken på mat, något väldigt ovanligt för mig. Ikväll har jag fortfarande hosta, snuva och ont lite överallt men hoppas intensivt på att bli frisk imorgon... Det värsta är att jag inte kan sova - det är alltid likadant när jag blir sjuk. Det är som att kroppen /sinnet tycker att någonting är fel och därför kan man inte sova för det finns en fara som lurar bakom hörnet. Det som är så dumt är ju just det att faran är att just inte sova, då lyckas ju kroppen inte återhämta sig eller bekämpa infektionen lika effektiv...

Det är så surt att vara sjuk när man är student. För det första så missar jag viktiga moment nu på kliniken som jag inte vet när var och hur jag kan ta igen, och för det andra har jag inte ens lyckats läsa i böckerna under tiden jag varit hemma (tro mig, jag har försökt). Varje dag back blir en dag att ta igen, och schemat är redan pressat som det är nu när man är ute på klinik. Just nu är jag på reumatologen, och denna 1,5 vecka som jag är placerad där är all reumatologi som jag kommer ha innan jag gör AT... Inte alls stressande. Hoppas verkligen att de kan hjälpa mig ta igen de här missade dagarna.

Nu ska jag i alla fall gå och lägga mig igen, och hoppas att nattsömnen gör ett litet underverk med hälsan.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar