fredag 23 september 2011

Jösses, så snabbt det gick...


Jaha, så var det helg igen. Hur kunde denna veckan gå så fort??? Kändes som igår vi var på arbetshelg med MSF...

Även denna helg blir en rätt hektisk sådan. Jag började med att jobba ikväll, slutade kl 03.00, och imorgon ska jag flyttstäda min lägenhet och lämna in nycklar (lär ju typ ta hela dagen). Sen ska jag fortsätta fixa och försöka komma i ordning, innan jag på söndag kväll ska på middag och bio. Och sen kommer helgen vara slut! igen...

Men jag ska verkligen inte klaga, nästa vecka har vi bara tre heldagar på sjukhuset, resten är självstudier. Vilket för min del faktiskt också måste innebära just självstudier eftersom jag missade så mycket denna veckan, men jag kan tänka mig att de andra mest kommer att slappa de dagarna.

Idag fick jag förresten spruta kortison i en fotled! Jag var rätt nervös innan, men sen visade det sig att det bara var att stoppa in nålen och spruta. Jag trodde att jag skulle vara tvungen att försöka hitta ledspringan själv och sedan träffa med rätt vinkel, men det fick jag hjälp med av handledaren. Så det var lätt som en plätt, även om det kändes lite läskigt att stoppa in en så lång nål rätt in i foten och sedan känna hur den stötte mot hårt ben. Men varken patienten eller handledaren klagade, så jag antar det gick bra :)

Jag känner dock att jag faktiskt skulle vilja göra det helt själv nästa gång, för det måste jag ju kunna så småningom... Men för att kunna det måste jag verkligen repetera anatomin - det märks verkligen att det var ett par tre år sedan jag pluggade in det! Och då handlade det mer om latinska glosor, och inte så mycket om hur strukturerna egentligen funkar. Ett hett tips är att repetera anatomin mer än vad jag gjort (dvs mer än ingenting) för då får man mycket gratis under Reumatologiveckorna i alla fall.

En annan rolig nyhet (för mig själv i alla fall) är att jag blivit antagen till en yogainstruktör-utbildning! Under ett år ska jag gå en gång i veckan och lära mig allt om yoga, om hur man lär ut asanas och yogans filosofi, och dessutom kommer vi ha en hel del anatomi och träningslära. Perfekt! Då får jag ju repeterat lite anatomi på köpet ;) Det ska verkligen bli spännande, jag har hört mycket gott om den här utbildningen, och jag ser fram emot att dels utvecklas i min egen yoga och dels att få lära ut och inspirera andra med att börja med yoga.

Själv började jag träna yoga 2008, men blev inte hookad direkt om man säger så. Jag föredrog träning där man verkligen tar ut sig och blir helt genomsvettig, med ös och hög musik! Men snart upptäckte jag att min onda rygg blev mycket bättre med yogan. Och dessutom kunde jag varva ned på ett sätt som jag annars har svårt att göra. Och visst älskar jag fortfarande att gå och träna hårda danspass där man dryper av svett efter en timme, men yogan är ett perfekt komplement. Och visst blir man svettig av yoga! Åtminstone av power yoga, kanske inte den mer stilla yogan med meditation. Det handlar bara om att göra rörelserna på rätt sätt, så blir det ansträngande fysiskt och en utmaning mentalt.

Jag tror också att de inre organen mår bra av yoga. Huruvida det verkligen stämmer att en sidorotation masserar inälvorna och att hypofysen stimuleras av skulderstående kan man diskutera, men om inte annat så tror jag att den lugnande effekten på sinnet kan medföra det samma. Kropp och själ/sinne är så mycket mer sammankopplade än vi ofta tror! Till ex så märkte jag en vecka före att min pojkvän skulle resa utomlands att jag blev jättenervös och spänd inför att han skulle åka. Jag märkte inte det på mina tankar, och om någon frågade mig om jag var nervös så skulle jag säga "Tja, kanske lite, men nej det känns inte så farligt". Men precis en vecka innan han åkte och varje dag fram tills avresedagen hade jag symptom från magen! Jag blir alltid knorrig i magen när jag är spänd/nervös inför något, den brukar svälla upp som en ballong och grymta ilsket varje gång det har gått ett par timmar före/efter mat.

Min tro på kropp/sinnes enighet till trots så kan det bli en utmaning för mig som medicinstuderande att lära om chakrasystemet nu under yogakursen. Det finns liksom inte utrymme för något annat än den västerländska vetenskapen på läkarprogrammet, och allt annat bedöms som kvacksalveri (ex homeopati, reiki osv). Jag kommer ihåg att jag hade svårt att ta till mig chakrasystemet när jag var på yoga ashramet i Indien, kanske blir det lättare nu när det läggs fram i ett västerländskt sammanhang ;)

Nu ska jag vara snäll mot mig själv och gå och lägga mig! Behöver bara skriva av mig lite och komma ner i varv efter att jobbat. Ikväll jobbade jag som serveringspersonal åt en tjej som disputerat. Hon är 30 år och är både färdig disputerad doktor (alltså forsknings-doktor) och läkare-doktor. Imponerande!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar