fredag 5 augusti 2011

Lite snack om kost, motion och hälsa...



Idag är jag så ledig man bara kan bli, och har suttit och avnjutit min kaffekopp och frukostmacka framför Nyhetsmorgon. Idag talades det om LCHF, ni vet den dieten där man inte får äta några kolhydrater men hur mycket fett och protein som helst. Samma diet som Annika Dahlqvist hurrar för med andra ord.

Jag tycker samma som en av tjejerna i TV-soffan sade - låt folk äta vad de vill om de själva känner att de mår bra av det (apropå att hon äter LCHF-kost och får ta emot massa kritik för det). Samtidigt gäller det att inte lura sig själv - en anorektiker kanske känner att hon mår bra av att späka sig själv, men mår hon och hennes kropp egentligen bra? Det är det svåra med att bry sig om andra människors välmående och hälsa, risken är att man nedvärderar individens egen förmåga att tänka och bestämma för sig själv.

Det finns många studier som ser på skillnaden på de som vill gå ned i vikt med hjälp av antingen LCHF eller sk "vanlig" viktminskningsdiet som innebär mindre fett och till viss del mindre kolhydrater. De flesta studier visar att båda dieterna "funkar" dvs ger en viktminskning, men vad som sker därefter - därom tvistar de lärde. Vissa studier visar att LCHF på lång sikt bidrar till ökade blodfetter och därmed ökar risken för hjärt/kärl-sjukdom, vilket åtminstone vi i vården vet inte är att leka med. Oavsett hur mycket vi stentar kranskärl och sätter patienten på Simvastatin och liknande lipidsänkande medel så kan vi aldrig behandla själva grundsjukdomen utan om det ska finnas någon chans att bli frisk så krävs det en insats från patienten själv, dvs en rejäl kost- och motionsomläggning. Och inte ens det hjälper i vissa fall, för de inlagrade fatty streaks i aortan som alla mer eller mindre får så småningom blir du inte av med.

Det farliga med att vara en smal person, dvs naturligt smal utan att man bantar eller tränar mycket, är risken att man inte alls reflekterar över vad man äter och hur det påverkar hälsan - för det syns ju inte på utsidan! Jag har sett det hos flera unga män som är naturligt smala, de kan trycka i sig godis och chips och läsk och jagvetintevadmenalltmöjligtonyttigskräpmat utan att det syns på utsidan - men hur ser det ut på insidan? Att trycka i sig onyttiga fetter, ex härdat fett som finns i en del färdigmat och chips, gör att man snarare nedreglerar än uppreglerar de bärarprotein som behövs för att fett inte ska lägras in i kroppens blodkärl. Att dessutom gå runt med ett konstant högt blodsocker gör att proteiner i kroppen glykosyleras, vilket skadar kärlen och så småningom leder till än mer fettinlagring i kärlen, vilket skadar än mer deras elasticitet och deras kapacitet för reparering.

Problemet är att dessa unga smala män (och kvinnor) som inte alls tänker på hur de äter helt plötsligt en dag i framtiden upptäcker att de har en dålig kärlhälsa genom att de exempelvis får en hjärtinfarkt, och då är det för sent...

Jag tycker en föreläsning jag hade i början på läkarutbildningen var väldigt talande - föreläsaren visade upp två bilder: en smal person som satt i soffan och käkade godis och tittade på TV, och en tjock person som var ute och sprang och tog ett skutt i skogen. Och så pekade föreläsaren på den senare personen och sade - hellre rund men vältränad, än smal men otränad!

Den här sötnosen är dock antagligen både tjock och otränad...
(bilden hittade jag på google)


Det finns de som börjar träna för att bli smalare och sedan klagar på att de inte går ner i vikt fast de tränar flera gånger i veckan... Men det är ju det som är bra! Allting handlar inte om vad vågen visar - det handlar om hur din kropp mår och ser ut på insidan. Om man tränar för att gå ned i vikt så tänker man lite fel - man omfördelar istället vikten så att det som väger blir en högre procent muskler istället för fett, och då samlas vikten kring de stora muskelgrupperna istället för mindre önskvärda ställen som ex framme på magen. Och man får garanterat en starkare och friskare kropp, vilket ju också påverkar ens psykiska hälsa.

Om du inte rör på dig, om du inte belastar ditt skelett och tränar dina muskler så att du får en stark rygg - ja då kommer du att få benskörhet och kroppsliga smärtor som ett brev på posten. Och då står du där med skägget i brevlådan! (hehe)...

Så summa summarum: min syn (om någon nu skulle vara intresserad av den) är att man ska försöka hålla sig undan från alla dessa dieter och bara försöka leva ett hälsosamt och sunt liv. Ett liv där man tänker på vad man äter i den meningen att det ska vara bra och nyttigt för kroppen, och där man tränar utifrån att det ska vara hälsosamt och sunt för kroppen. Jag menar att det ska vara roligt/kännas bra att träna! För min egen del innebär det att träna danspass som funk, latin, afro och dansaerobics, samt att gå ut långa snabba promenader. Det bästa jag vet är att gå ut i naturen och köra en powerwalk, eventuellt med musik i hörlurarna och ifall det kommer en riktigt bra låt tar jag alltid några extra skutt lite hit och dit och springer en liten stund (så många löpsteg som jag klarar med min skadade fot dvs). Jag har tidigare berättat att jag växte upp med hästar, och att jag var trött och ledsen på att rida och tävla. Idag har lusten till att rida kommit tillbaka, i alla fall lite grann, och nu för tiden tycker jag faktiskt det är riktigt kul att träna en häst någon gång i veckan - på mina villkor. Och det är faktiskt också ganska bra träning :)

på hästryggen

Och yoga... För mig är yoga ett slags mellanting mellan träning, stretch och avslappning. Jag märker att de dagar då jag startar min dag med en halvtimme/timme yoga så mår jag mycket bättre både psykiskt och fysiskt. Det som är så bra med yoga är att man systematiskt går igenom hela kroppen, värmer upp och stretchar alla muskler från fötterna upp till öronen i princip, och efter det känner man sig redo att möta dagen. Ifall man avslutar yogapasset med en 10 minuters meditation, kanske lite shamatha (fokusering av andetaget) eller loving kindness (men tänker/känner efter och önskar sig själv och andra lycka och fria från lidande), så får dagen ett annat slags ljus, en annan slags smak... Så är det i alla fall för mig. Jag önskar jag hade lite bättre självdisciplin och faktiskt tog mig upp en timme tidigare varje morgon! Snart så...

Angående kosten så tror jag på att äta sig precis mätt och att försöka äta långsamt (jag har själv en tendens att inte känna mättnad förrän en halvtimme efter att jag ätit, vilket ju då är för sent för då har jag ätit mer än vad jag egentligen sen kände att jag behövde och blir alltså proppmätt istället) och att försöka hålla sig någorlunda till en sund diet liknande medelhavsdieten - mycket grönsaker, fisk, fullkorn, frukt och nötter. Själv tror jag också att våra kroppar mår bättre av att äta mindre kött, och mer vegetariskt. Att äta långsamma kolhydrater, och att äta nyttiga fetter som du finner i ex fet fisk och nötter.

Och att äta hellre lite oftare än sällan! Jag har själv blivit mer och mer medveten om de signaler som min kropp skickar till mig utifrån det jag äter. Om jag äter sällan men stora portioner så mår jag inte lika bra som när jag äter mindre portioner lite oftare, jag får till ex ont i magen och blir dåsig... Jag har också märkt att jag får kraftiga blodsockerfall (och därmed blir sur som en citron) av att äta mackor med ost och marmelad till frukost :)

Så hur ser en optimal dag ut för mig?

Morgon: Att stiga upp efter 7 timmars effektiv sömn (jag sover tyvärr alldeles för lite, men mitt mål är 7 timmar) och ta en kopp kaffe med mjölk så man vaknar till. Sen göra några yoga-övningar i en halvtimme-timme. Därefter äta en frukost bestående av thé, vatten, en rostad grov brödskiva med keso, avocado och tomat, och en skål med naturell youghurt med färsk frukt eller bär.

Middag: ca 4 timmar efter frukost äta en lunch bestående av en kikärtsgryta (jag älskar kikärtor!) samt vid sidan av en liten sallad med tomat, gurka, morot, paprika, grovhackade nötter. Avsluta med en frukt.
Någon timme efter lunch tar jag gärna en kopp kaffe... Men försöker hålla mig till max 3 koppar per dag!

Eftermiddag: mellanmål. Ca 3-4 timmar efter lunch äta ett mellanmål bestående av en youghurt och lite flingor, eller en rostad grov macka med ost. Eller varför inte lite avokado med keso och nötter? Det beror lite på ifall jag ska träna eller inte efteråt. Ifall jag ska träna föredrar jag youghurt med flingor, kanske med en banan.

...ett par timmar senare: träning! valfri form som får upp pulsen, och som gör en glad!

Kväll: Middag, helst senast klockan åtta på kvällen. Under tiden jag lagar mat dricker jag alltid en kopp thé, jag har fått för mig att det värmer och sätter igång magen inför maten och så är det mysigt att smutta på något innan maten. Middagen består till ex av ris (gärna fullkorn), lax i ugn, och en god sås till, ex en youghurtsås. Jag tycker om att även ha lätt kokta grönsaker till, lite snällare för magen och mer matigt. Annars en härlig sallad med tomat, gurka, oliver, fetaost, osv...

Sen avslutas middagen med en kopp thé och lite mörk choklad i TV-soffan, helst tillsammans med pojkvännen och en bra film. Då har min dag varit perfekt! ;) Jag önskar att jag alltid levde så här, men tyvärr blir det alltför ofta stressigt, hämtmat från thairestaurangen, eller att min svaghet för hamburgare eller spaghetti och köttfärssås med massa ost slår in, eller godispåsen som bara helt plötsligt och helt magiskt befinner sig i min famn... Men så länge det inte är varenda dag, så tycker jag att man ska få unna sig att äta saker som är "onyttiga" ibland - för om man har en massa förbud blir det bara att man suckar och längtar och lider för att det finns saker man inte "får" äta. Likaså, om man känner att man bara inte orkar träna på ett par dagar så måste det också få vara okej, man ska lyssna till sin kropp och göra det man tror är bäst för kroppen och psyket. Med lite mer mindfullness i vardagen tror jag man kommer långt...

Och sen får man inte glömma en annan stor del av ens hälsa: humor! Med lite humor i vardagen blir allt så mycket bättre ;) Så här kommer lite roliga TV-klipp - enjoy!

en inte alltför hälsosam baby... ;)


 BBC - walk on the wild side
http://www.youtube.com/watch?v=EQ1HKCYJM5U&feature=bf_next&list=PL0663F5654A7B6C91&index=6
http://www.youtube.com/watch?v=4ElcsvdMgaM&feature=bf_next&list=PL0663F5654A7B6C91&index=7
http://www.youtube.com/watch?v=q-TxebxUD54&feature=bf_next&list=PL0663F5654A7B6C91&index=8
http://www.youtube.com/watch?v=3n6GYolfWug&playnext=1&list=PL0663F5654A7B6C91
http://www.youtube.com/watch?v=cBXQLpQnWNY&playnext=1&list=PL0663F5654A7B6C91
http://www.youtube.com/watch?v=I5piEann_nU&playnext=1&list=PL0663F5654A7B6C91
http://www.youtube.com/watch?v=xaPepCVepCg

Världens sötaste pandaunge: 
http://www.youtube.com/watch?v=FzRH3iTQPrk&feature=related

Baby trashes bar in Las Palmas
http://www.youtube.com/watch?v=cds7lSHawAw&feature=share

Rabadab Nile City: 
http://www.youtube.com/watch?v=JcbiQu5K7HQ
http://svt.se/2.159445/1.2495105/

Adoptivpäron Nile City:
http://www.youtube.com/watch?v=3QXL-o8DQM4

Söta bakfulla ugglor:
http://hungoverowls.tumblr.com/

2 kommentarer:

  1. jag tränar ca tolv pass i veckan och elitsatsar inom triathlonen. äter vad jag vill, bl.a onyttigheter.
    på mina läkarundersökningar har jag "oerhört bra värden". cont: Ta några extra "skutt" nå du powerwalkar så kan du äta godare, onyttigare mat..

    SvaraRadera
  2. Tack för din kommentar! God mat måste dock inte vara onyttig ;)

    SvaraRadera