tisdag 2 augusti 2011

Kunstig tårevæske.


Kunstig tårevæske. Dvs konstig tårvätska? Vad tusan är det? tänkte jag när jag bläddrade igenom fälleskatalogen, norska motsvarigheten till FASS. Aha! Konstgjord tårvätska. Alltså låtsas-tårvätska för att fukta ögonen. Jag skrattade för mig själv - ännu ett roligt norskt uttryck. Som exempelvis skallebank som är det samma som bakfylla.

Nåväl. Jag behövde definitivt ingen kunstig tåreväske själv häromdagen. Jag har haft en patient som jag blev fäst vid och i helgen när jag varit ledig har jag tänkt mycket på henne och hoppats hon haft det bra. När jag fick veta att hon hade gått bort, och jag blev så chockad (det var fullkomligt oväntat för min del) att jag började störtgråta. Suck, nej det är inte ett lätt yrke man har valt! Det sista hon hade sagt till mig var att jag var hennes ängel, och nu är jag verkligen glad och tacksam för att jag spenderade mycket tid hos henne och att vi talade om saker som var välgörande för henne och hennes situation. Må du vila i frid.


Min helg var i alla lyckad, sol och fint väder, och vi åkte till Lillehammer för att njuta av den söta lilla staden och av fjället strax utanför. Det var en lustig känsla att vara på en skidort mitt i sommaren, och att se liftarna bära terrängcyklister istället för skidåkare uppför backen. Gondolen stannade på 750 meters höjd, och sen knatade vi upp den sista biten så vi kom upp på Hafjellets topp som var 1100 meter. Inte så väldans högt kanske, men det var häftigt med den vidsträckta utsikten och fjällkänslan fanns där. Jag har länge velat vandra i fjällen, men är osäker på om min fot skulle klara det, och uppskattade därför verkligen denna lightversion.



Nu har jag bara två dagar kvar i Gjövik. Sommaren går så fort!!! Men nu är det äntligen dags för lite sommarlov, det första jag ska göra när jag kommer hem är att börja röja bland mina grejer i förrådet - för jag har nyss fått reda på att jag fått ett nytt 1a-hands kontrakt och ska flytta i september! Jag känner på mig att detta kommer att bli en bra höst.

Men först jobba två dagar till och sen lite ledighet hemma med sol och barn (förhoppningsvis).

Här är en vacker sten som vi stötte på under vår rundtur i Lillehammer. Ha det bra, och ta hand om er.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar