söndag 28 augusti 2011

Igår bröllop, idag gräsänka



Igår var vi på bröllop, åh det var så underbart! Så romantiskt, så vackert. Det var bara perfekt, brudparet, prästen, musiken, ja allt bara passade så fint ihop. Och sedan festen där det ena talet efter det andra fick folk att vrida sig av skratt i stolarna, god mat och dryck, och slutligen bröllopstårta och bröllopsvals. Det visades bilder från svensexan och brudparet fick leka en gissningslek med varandras skor (temat - vem av er är mest... minst... osv). Och såklart det vanliga stora nöjet på bröllop att så fort brudgummen lämnade bordet sprang alla herrar fram för att kyssa bruden, och såklart vice versa när bruden lämnade bordet! Ett charmigt inslag tycker jag :) Allt som allt så var bröllopet... breath taking... Och så väldigt vuxet!

Jag tror den största känslan av att "nu är vi faktiskt vuxna på riktigt" var när prästen i kyrkan sade till brudparet - Nu ingår ni i äktenskap med varandra. Bara den meningen, eller ja egentligen det ordet ÄKTENSKAP ruskade om mig rejält - herregud de är vuxna nu. Och det innebär ju att jag (som är jämngammal) också är vuxen nu... eller? Det är klart, jag har betraktat mig själv som vuxen sen jag var typ 18 år, men för varje år har jag tittat tillbaka och skrattat lite åt mig själv och min naivitet - Nej du Alexandra, riktigt vuxen var du inte än!

Men nu då, när det börjar vankas bröllop åt alla håll och kanter bland våra jämnåriga vänner... är jag vuxen nu? Jag antar det beror lite på var man är i livet, jag som är student och nu ska flytta in på en studentkorridor kanske inte kan klassas som lika vuxen som den vackra bruden igår - som inte bara är färdigpluggad och redan jobbat ett tag, hon har ju nu dessutom uppenbarligen ingått i ÄKTENSKAP med brudgummen och samtidigt väntar hon deras första barn tillsammans. Och de har börjat kolla på hus... Det kallar jag att samla vuxenpoäng! Och själv känner jag klockan ticka tick tock tick tock tick tock...

Hmm nåväl, var sak har sin tid som sagt. Nu har min bättre hälft åkt iväg på sin tvåmånaders resa till Thailand, och här blir jag kvar, gräsänkan.... Vilken tur att jag har en så fartfylld och spännande höst framför mig med flytt och fix, tjejresa till Barcelona och som vanligt studentlivets alla evenemang och fester. Det kommer nog bli bra... Men just idag ska jag få lov att tycka lite synd om mig själv, poppa lite popcorn och mysa med en lagom ruskig film - parce que je le vaux bien.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar