fredag 26 augusti 2011

Att göra en Tiffany


Idag ska jag göra en Tiffany - det vill säga jag ska ta mig ut i Malmös galnaste vecka Malmöfestivalen och göra av med alldeles för mycket pengar på struntsaker och äta mig proppmät med alldeles för mycket skräpmat!

Detta är nog första året på väldigt länge som jag inte har sett en enda konsert under Malmöfestivalen, det är ju annars höjdpunkten, men jag har bara inte orkat. Inte orkat ta mig ut bland folkmassorna, trängas och stöka sig fram, få öl och spunnet socker och sådana där konstiga skumsprayer på mina kläder (som kidsen springer omkring med). Och ikväll är det ju The Arks sista spelning! (Nåväl, näst sista för de ska faktiskt spela på Mejeriet i Lund också i september). Men jag är tveksam om jag kommer att gå, för imorgon ska vi på bröllop, och dessutom är detta de sista dagarna innan min Erik åker till Thailand och jag blir gräsänka. Så dansa och gå på konsert kan jag göra hur mycket jag vill sen när han åkt (när katten är borta dansar råttorna på bordet?) men fram tills han åker tror jag nog jag prioriterar att ha myskväll hemma istället för att digga The Ark... Kanske ska kolla ifall det finns biljetter kvar till spelningen i Lund?

På måndag börjar plugget igen. Hjälp, hur kunde tiden gå så fort??!!

Jag har beställt lite böcker (money money money) och kände mig riktigt fånig när jag stod där lyckligt klappandes min sprillans nya bok i Infektionsmedicin (upplagan är från 2011!) och njöt av att hålla ett sådant praktexemplar i  min hand - och nu är den min bara min... haha ja visst är man kapitalist. Eller besitter åtminstone ett stort HA-begär.

Denna terminen jag ska börja nu är alltså termin sju, vilket innebär: Infektionsmedicin, Reumatologi, Hud, Ögon, Öron-Näsa-Hals, Neurologi... tror jag fick med allt där, vilket ju inte är så lite (!). Ibland önskar jag att läkarutbildningen var en termin längre (6 år istället för 5,5 år, det hade ju passat bättre med Bologna och internationell standard?) och istället tog det hela i lite makligare takt. Det är så himla mycket som ska in i huvudet på så kort tid! Och inte bara i huvudet för den delen, det praktiska ska ju sätta sig någorlunda i fingrarna också. Och öronen och ögonen för den delen. Det räcker inte bara med att vara en läslus för att bli en bra läkare... Det är tvärtom ett mycket praktiskt jobb där man måste observera, lyssna och känna sig fram till rätt diagnos, tillsammans med en bra anamnes som man ju bara kan få ifall man är någorlunda socialt kompetent dessutom.

Men men ni som är trötta på att läsa om mina förehavanden till vardags (så som det har blivit nu i sommar) kan alltså se fram emot att terminen sätter igång och jag börjar skriva om någorlunda vettiga saker igen :)

Jag har förstått att det är ca 50 pers som läser den här bloggen dagligen (!) och jag har svårt att se varför ibland (!), men det är verkligen trevligt och jag är glad att det är så många som är intresserade av att läsa om det jag har att säga (eller ja, skriva om man nu ska tala ... skriva... klarspråk). Det är dock inte lika många som kommenterar, vilket jag såklart förstår, men det är alltid lika trevligt när någon gör det även om man inte håller med mig. Som jag tidigare sagt så är det bara utvecklande när det blir en diskussion, det kan vara rätt kul att diskutera och argumentera, och tillsammans blir vi lite klokare! Jag är medveten om att jag har ganska mycket åsikter och det är alltid nyttigt att få någon annans syn på saker och ting. :)

Nu ska jag som sagt ut och göra en Tiffany,
Vi kanske ses där?

Pussåkram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar