onsdag 24 augusti 2011

Doctor, doctor, tell me the news


Doctors - jag har tidigare lagt märke till att det finns ett program som visas på TV4 under detta namn. Men allt som oftast har jag bara zappat förbi det, mest för att det är alldeles för skränigt för mig på morgonen. Jag har dock tidigare noterat att det verkar handla väldigt mycket om utseende?

Idag vaknade jag sent och hade därmed missat Nyhetsmorgon, jag älskar att mysa med en kaffekopp framför Nyhetsmorgon tidigt på morgonen innan dagen börjar, och fick alltså nöja mig med The Doctors (om jag inte skulle börja sätta mig in i någon gammal avdankad serie som Våra bästa år :). Och jag måste säga jag tycker det är skrämmande!

I jämförelse med svenska doktorserier som till exempel Fråga doktorn (har jag för mig den hette) eller Kvartersdoktorn så känns detta så fruktansvärt oseriöst. Och det har visats på TV4 hur länge som helst! Där står den "snygge" manlige läkaren i blå scrubs precis som att han hade kommit direkt ifrån sjukhuset (??) och han är konstant den lite coole och smårolige snygge killen som tagen ur en High school movie. Och den söta lilla kvinnliga läkaren med perfekt hår och make-up som pratar på om hur hon hade psychic dreams där hon drömde att en bebis sade åt henne att åka till sjukhuset för att förlösa dess mamma, och när hon kom fram till sjukhuset så var det verkligen en mamma som skulle förlösas.... (jo, för det är ju det som brukar ske lite dygnet runt på BB, eller?)

Och slutligen en slemmig (ursäkta uttrycket men jag fann inget bättre) man i kostym och vaxartad hy - plastikkirurgen - som mest slänger med kommentarer kryddade med sexistiska toner. Hmmm ja okej so far. Men avsnittet som jag nu faktiskt såg till att se ordentligt visade sig handla om just det samma som de andra avsnitten jag zappat förbi - utseende.

Och inte på vilket sätt som helst! Hela programmet verkar handla om hur man kan se ut som en miljon dollar (look like a million bucks) dvs snygg och välformad som en filmstjärna. Och hur ska man åstadkomma detta? Jo såklart så ger man diverse träningstips med smygreklam som mest liknar scener tagna ur TV-shop, och visst ger man lite tips om hur man hemma kan fixa och trixa med diverse husmorskurer för att göra ansiktsmasker med mera. Men mest tryck lägger man på diverse plastikoperationer, och man visar olika nya tekniker hur man kan förstora brösten, göra fettsugning osv. osv.

Är det jag som är naiv, eller borde inte ett program som heter Doctors fokusera på psykisk och fysisk hälsa, och inte på skönhetsindustrin? Borde man inte istället inspirera människor att sluta fokusera så förskräckligt mycket på det yttre och istället försöka finna acceptans och glädje för sig själv och sin kropp, vara glad med att man är frisk och har en stark kropp som (om den inte redan är det) har alla möjligheter att bli frisk, stark och sund? Och framför allt att försöka leva ett balanserat och hälsosamt liv, där man försöker ta hand om sin kropp och sin själ så gott man kan? Istället för att fokusera på det absolut mest ytliga - hur man kan få huden att lysa och se ut som om den var helt flawless och hur man snabbast kan bli av med sina irriterande love handles (som ju faktiskt inte gör någon något ont förutom att de irriterar vissa av sina bärare)...

Det finns ju redan så mycket i vårt samhälle som visar att vi inte är tillräckligt bra som vi är, och det finns tusen och åter tusen hemsidor, tidningar och TV-program som redan fokuserar på detta ytligaste yttre. Jag förväntade mig faktiskt lite mer av ett program som heter The Doctors. Fy skäms TV4! Inte nog med att ni alltmer visar skitprogram (ursäkta uttrycket), dessutom har ni konstanta reklamavbrott till och med mitt i nyheterna och i långfilmerna vilket gör att den mysiga TV-kvällen inte blir så mysig i alla fall... Såvida man inte älskar att se samma reklamklipp om och om och om igen.

Men det verkar inte bara vara TV4 som blir alltmer ytligt och kommersiellt, och frågan är om det är detta som svenska folket vill ha? För det faktum att Big Brother har kommit tillbaka, med hundratusentals tittare (jo tänk att Big Brother hade flera hundra tusen tittare en kväll!), är skrämmande och vittnar om att folk återigen fått smak på förnedrings-TV. Häromkvällen när jag inte kunde somna zappade jag runt lite bland kanalerna och hamnade på Big Brother. Jag tänkte först zappa vidare, men sen kunde jag inte låta bli att se ifall det var så hemskt som jag föreställde mig att det skulle vara.

Men visst! Det var till och med värre, för jag har alltid trott att Big Brother har varit ett slags psykosocialt experiment där man stängde in en samling "normala" människor och ser vad som händer. Men sen har man ju läst i tidningarna om hur den ena efter den andra i huset hade fått psykiska sammanbrott, och Big Brothers urvalsprocess har omdiskuterats och blivit kritiserat för att ta in personer som varit psykiskt instabila. Och de få minuterna som jag hann se kändes skrämmande, en av tjejerna verkade smått springande galen på det sättet hon sprang runt, hoppade jämfota och pratade pratade pratade konstant innan hon började dansa med sig själv framför spegeln. En av killarna var fly förbannad och snackade skit och konspirationsteorier med en av de andra deltagarna, och hävde ur sig den ena grodan efter den andra. Och så fortsatte det, där den ene efter den andre husmedlemmen visade tecken på att inte vara riktigt psykiskt stabil.

Ja, vad ska man säga. Etik och moral verkar inte existera över huvud taget i TV-världen, och förnedrings-TV verkar ju sälja med tanke på tittarsiffrorna (usch, nu bidrog jag ju faktiskt till tittarsiffrorna häromkvällen). Det verkar vara rekord i antalet talangprogram på TV just nu, och IDOL har ju alltid lockat sin publik genom att första halvlek mest ha knasiga och skrattretande personligheter i TV-rutan (personer som i vissa fall tagit sig själva på väldigt stort allvar och nog inte alls uppskattat att bli förlöjligade inför hela svenska folket) och andra halvlek bjuda på en rafflande tävling där den ene duktiga artisten blir totalsågad ena veckan och höjd till skyarna nästa. Det är kul med elaka jurymedlemmar, och folk gottar sig i kängorna som utfärdas. Det är inte humor på hög nivå, men som sagt så verkar detta vara det som går hem hos svenska folket...

Jag längtar efter lite nya roliga TV-program som faktiskt kan ge lite äkta glädje och som får oss att bli snällare mot varandra istället! Program som I en annan del av Köping och Kvartersdoktorn till exempel. Och vill man ha lite elakare humor så finns det ju geniala program som roar utan att göra människor till åtlöje, som till exempel Parlamentet, Solsidan och Kvarteret Skatan... Någon som håller med?

Nu ska jag fortsätta flyttpacka, som vanligt :)


Kram kram!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar