tisdag 19 juli 2011

Mys på Norbyn!



Igår var jag med på riktigt "häng" för första gången med mina korridorare här på Gjövik. Det är verkligen skönt att det finns så trevliga människor som man kan välja om man vill vara social med eller inte (sjukt värt som vissa säger ;) och igår kunde jag inte motstå erbjudandet att titta på en Hayao Miyaszaki- film och käka popcorn och dricka cola. Mys!

Vi såg en av mina favoritfilmer, som jag inte sett på jättelänge, som heter Det levande slottet. Och som vanligt blir jag alldeles hänförd av den fantastiska fantasin, de pastelliga färgerna, den japanska musiken... Härligt. Jag verkligen älskar Miyaszakis filmer, även om jag inte är så förtjust i manga i övrigt. Men hans filmer är så vackra, så poetiska, så magiska... Och alltid med ett budskap om kärlek, integritet och mod.

Det levande slottet är för övrigt inspirerad av Diana Wynn Jones bok Trollkarlens slott. Jag älskade fantasy när jag var liten och slukade den ena boken efter den andra, bland annat den ovan. Men eftersom att Miyaszakis filmer är snudd på konstnärliga mästerverk och mer sagor än fantasy så rekommenderar jag dem skarpt till alla som ännu inte sett någon av dem. Min absoluta favorit är Spirited away, Det levande slottet är som sagt också underbar, och Princess Mononoke. Själv är jag dock inte så förtjust i Porco Rosso, och Min vän Totoro är väldigt mycket en barnsaga. Men alla andra översatta filmer är verkligen bra, det vill säga ifall man gillar den här typen av filmer :)

Nu ska jag göra en timmes yoga inför jobbet. Så himla härligt, nu känns det som att det inte är långt kvar till semester!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar