torsdag 21 juli 2011

Barcelona!



För första gången i mitt liv ska jag åka på en riktig tjejresa! ;) Tidigare har jag rest med pojkvännen, med bästa kompisen, alternativt med kören (och så klart när jag jobbade som flygvärdinna men det var ju inga nära vänner direkt utan snarare kollegor så det räknas inte)... Men nu ska jag alltså åka med helt gäng tjejer, och vi ska vara i Barcelona i fem dagar i början av oktober. Ska verkligen bli kul! Har suttit och googlat en masse på sevärdheter, restaurangtips, shopping m.m. Hoppas vädret är fint, då kanske man till och med kan dra en dag på stranden.

Det är såklart lite risky att vara borta så många dagar från plugget, även om det blir över helgen missar vi tre dagar, vilket kanske inte låter så farligt men är det obligatoriska moment de dagarna måste man lösa det i efterhand vilket kan vara lite krux... Men eftersom att vi åker så tidigt på terminen kommer det nog inte vara några större problem! Hoppas bara att vi inte hamnar allihop i samma grupp för då kanske det verkar liiite misstänksamt att fem tjejer i samma grupp råkar vara sjukanmälda samma dagar hehe ;)

Jag vet, jag vet. Det är inte så ärligt att sjukanmäla sig. Men till skillnad från de som jobbar och som kan planera sina semestrar och ansöka om ledighet så är vi läkarstudenter som livegna med konstanta obligatoriska moment och som inte har någonting över huvud taget att säga till om när vi kan få ledigt. Och när vi ska jobba inom vården om somrarna är det svårt att diktera villkor, såvida du inte jobbar i Norge för här finns det alltid jobb för den som håller huvudet kallt. Att åka på en liten semester under terminens gång har varit frowned upon ända sedan jag började på läkarprogrammet, och jag vet flera som har varit tvungna att gå om vissa obligatoriska moment såsom ett upprop/introduktionsdag (?!) i professionell utveckling. Den lärare som är ansvarig för det momentet tjatade var termin om att det var strängt förbjudet att missa något av delmomenten och framför allt får man ABSOLUT inte åka på någon SKIDRESA (hon verkade ha en stark fobi för skidresor, för själv åkte hon året därpå på en solresa mitt i vintern och skickade en vikarie att ha vårt upprop). Förhoppningsvis ska vi (tack vare MSF och MF) åtminstone snart få ett litet vinterlov mellan terminerna, något som från början klassades av fakultet mm som helt omöjligt men som nu plötsligt verkar kunna bli av, antagligen tack vare att Linköpings läkarutbildning har ett sådant vinterlov mellan höst och vårtermin.

Nu är det i alla fall sommar, och snart har jag ledigt i ett par veckor innan skolan börjar. Under den tiden ska det hinnas med en weekend på Tjörn, en kräftskiva i Halmstad, en spaweekend i Kivik, ett bröllop på Österlen, och förhoppningsvis en massa sol och bad om vädret tillåter! :)

Idag är det i alla fall soligt ute och jag är ledig, så nu är det hög tid att pallra sig ut. Nu när jag har blivit helt bra i foten igen (penicillinet gjorde susen, foten som ny efter 5 dagar med Doxicillin) så nu njuter jag verkligen av långa promenader i Norges vackra natur.

Soliga kramar!


2 kommentarer:

  1. Trevlig blogg! Läser själv till läkare fast utomlands i Polen(termin 8)//Alex

    SvaraRadera