fredag 22 juli 2011

K Ö T T kötthysteri


Idag har jag som vanligt de morgnar som jag är ensam hemma avnjutit frukosten framför Nyhetsmorgon. Det är något speciellt med att gå upp och sätta sig helt yrvaken i morgonrocken med en stor kopp ångande kaffe framför morgonprogrammet på TV. Mysigt! Och så blir man lite allmänbildad på köpet ;)

I dagens program gjorde man smygreklam för ett speciellt slags kött, sk Wagyukött alternativt Kobe beef. Detta nötköttet kommer ursprungligen från Japan, där denna särskilda ras har utvecklats till att bli extra mört och ha extra mycket fett insprängt mellan alla muskelfiber. För att köttet ska hålla högsta möjliga kvalitet får korna dricka öl (låter gott för våra smaklökar men vet inte vad korna anser om det), lyssna på klassisk musik och få daglig massage (detta eftersom att man i Japan tydligen inte har plats nog för att låta korna gå ut och röra på sig och därmed använda musklerna själva)... Och nu har en svensk entreprenör bestämt sig för att starta sin egen Wagyu-farm och fick alltså gratisreklam i dagens nyhetsmorgon där köttet rosades och ingen verkade ifrågasätta köttets pris även om man många gånger poängterade att det var världens dyraste kött.

För denna finfina biff får man betala ca 10 000 kr per kilo oxfilé, ca 1200 kr per kilo köttfärs. Det är ju helt befängt! Samtidigt i samma program berättar man om hur svälten och torkan i Östafrika kräver miljontals liv och att man har svårt att samla in pengar, folk verkar inte bry sig och vill inte hjälpa till och stötta de krisdrabbade.

Jag vet att det är lite väl kliché att komma dragandes med Skäms på dig -Tänk på de stackars svältande barnen i Afrika men jag tycker ändå det blir rätt tydligt när man talar om båda dessa fenomen i samma mening. Att det finns en marknad för - att det finns människor som faktiskt betalar dessa priser - detta helt otroligt dyra kött gör mig nästan illamående. Liksom de som köper handväskor för samma pris som man kan få en sprillans ny bil direkt från fabriken, för att dra ett annat befängt exempel. Jag hade aldrig kunnat med att spendera den summan pengar på sådana saker, jag hade fått alldeles för dåligt samvete med tanke på hur mycket annat man hade kunnat göra och hur många människor man kunnat hjälpa istället.

Samtidigt måste jag säga emot mig själv lite, för jag tycker att det är bra att kött blir dyrare om det samtidigt innebär att djuren får det bättre. Då menar jag inte bättre på så vis att de får dricka öl och lyssna på klassisk musik, utan bättre liv mer likt så som ett djur normalt och helt naturligt skulle leva. Det vill säga att djuren får gå ut och inte behöver stå inomhus året runt, att de får äta bra naturligt foder och att de sköts på ett bra och värdigt sätt. Att de inte fraktas i princip ovanpå varandra till slakt och att de får ett fint avslut på sina liv.

Som jag uppfattat det så får man just detta ifall man köper ekologiskt kött, likadant med ekologisk mjölk och ägg. Men visst blir det tufft att ha råd! Särskilt som student. Varje gång jag går i affären så rycker det i plånboken, den säger Nej nej nej, det där har du inte råd med när jag jämför kilopriser på ekologiskt och vanligt. Men sen när jag står där och väger äggpaketen mot varandra, så tänker jag på hur det ena innebär att hönsen antingen lever på en yta som är mindre än deras storlek eftersom att man räknar med att ett par hönor är "i luften" på någon pinne, eller att de har eget rede, egen sittpinne samt plats att röra sig på både ute och inne. Och så kan jag till slut gå ut ur butiken med ekologiskt i matkassen och med gott samvete. Detta innebär ju såklart att jag med studentbudgeten inte kan äta lika mycket kött, men det passar ju mig rätt bra med tanke på mitt nya löfte att bara äta kött en gång i veckan och försöka äta fisk eller vegetariskt resten av dagarna.

Så ja, jag tycker att kött kan få kosta lite mer om djuren har det bra, men nej jag tycker det är knäppt att ett kött ska kunna kosta 10 000 kr kilot. Men men vi lever i knäppa tider, inte sant? För hur skulle vi kunna göra annat när kött till och med har blivit haute couture. Kötthysteri!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar