torsdag 23 juni 2011

Midsommar!

Imorgon är det midsommar, och som vanligt ska jag jobba. Samtidigt känns det faktiskt helt okej, midsommar har aldrig varit en stor grej för mig och sen känner jag ju inte så många här... Istället ser jag fram emot sommarens kräftskivor! Kräftor är ändå mycket godare än sill ;)

För några dagar sedan fick jag tentaresultatet - vilken lättnad! Var verkligen nervös inför det, visst har jag aldrig kuggat en tenta men en dag ska vara den första, och denna kändes vara på god väg åt det hållet. Men jag lyckades alltså ro hem det hela, och det är förbannat skönt. Nu kan jag verkligen känna att jag kan ta mig mitt välbehövliga sommarlov sen när jag slutat jobba!

Ifall du som läser inte klarat din senaste tenta - ta nya tag! De flesta kuggar en tenta då och då, och vissa personer har mer läggning för vissa ämnen. Jag tänker särskilt på en kille jag kände som pluggade Internationell Ekonomi - en extremt tuff matematisk utbildning - och som inte behövde plugga alls utan bara fick 5or i allt eftersom att han var ett sådant mattesnille. Men alla kan vi inte vara ess på matte, istället har vi alla våra starka sidor och saker som just vi är jäkligt bra på.

"Nej, jag är inte bra på någonting alls" kanske du tänker då. Men om du tänker efter riktigt noga, när gjorde du någonting som du kan känna dig glad/stolt över senast? Kanske log du mot den där gamla tanten på bussen, och kanske gjorde du hennes dag? Kanske har du nyligen lyssnat på och funnits för en vän som haft det svårt? Kanske gav du någon beröm häromdagen, och hjälpte till att sprida lite ljus i vardagen? Och sen finns det alldeles säkert något som särskilt du är bra på, kanske har du bara inte upptäckt det än? Då kan man prova på nya saker. Prova på någon ny sport, köp hem lite penslar, en duk och målarfärg och börja måla, eller gå någon kurs i matlagning... Man kan ju inte vara bäst direkt när man börjar, men man kan känna "men oj vad kul det här var!" och då brukar det ju bli så - det man tycker är kul, det blir man bra på. :)

Men men, tillbaka till min midsommar. Jag ska alltså jobba - jag jobbar på ett sjukhem som medicinstudent, vilket innebär att jag har arbetsuppgifter något mittemellan undersköterska och sjuksyrra. Jobbet är förresten en ypperlig möjlighet för mig att repetera vårterminens kunskaper - alla patienterna har intressanta medicineringar och diagnoser. Jag jobbar framför allt på lindrande enhet, dvs med cancerpatienter, och det känner jag passar mig väldigt bra. Det finns möjlighet både till att skratta åt det tragikomiska i livet och att sitta stilla och fundera på vart man är på väg. Det är helt otroligt vad människor kan vara modiga, och det är verkligen inspirerande att se hur någon som står vid livets kant fortfarande håller modet och hoppet uppe. Jag blir också så glad när jag får känna att jag kan göra skillnad, att jag kan bidra till något gott till dessa människor och göra deras vardag lite enklare...

Samtidigt måste jag absolut erkänna att jag inte alltid känner mig manad att flyga till en patient när de ringer för sjuttioelfte gången för att de återigen vill gå på toaletten eller ännu en gång gå ut och röka... (!) Och de flesta mornar när alarmet ringer klockan 6 önskar jag att jag bara kunde få slippa, vill vara ledig! Vill sova mer, äta mer, dricka mer, vila mer, sola mer, bada mer, skratta mer, och ja... leva mer! Men den tiden kommer, snart ska jag ha ledigt och det ska bli förbaskat härligt :) Under tiden försöker jag att ta det lugnt före/efter jobbet, göra yoga, ta promenader, titta på film, läsa böcker och lösa korsord. Så nej, jag ska inte klaga det går ingen nöd på mig. Ändå blir jag lätt lite nedstämd när jag sitter här, långt hemifrån långt bort från vänner och trött trött trött. Känns som att jag skulle kunna sova konstant i flera veckor! :)

Nu är det dags för en promenad i det fina vädret! Eller ja, så länge det varar. Idag har det regnat, varit sol, haglat och varit helt stilla om vartannat.

So long!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar