onsdag 25 november 2009

Be the change you want to see in the world.

Det är lättare sagt än gjort. Att vara den man vill vara, att alltid behandla andra människor som man själv skulle vilja bli behandlad. Men viktigt!

De dagar då jag är lite hängig, eller har ont i foten (jag har en skada sen jag var 13, då jag krossade foten i en ridolycka), eller är allmänt risig (som idag, dagen efter svininfluensa-vaccinering) så är jag lite extra känslig och får svårt att ha tålamod med de motgångar man stöter på dagligen. Cykeln som har punka, vinden och blåsten som vänder paraplyet ut och in, och busschaffisen som stänger dörren mitt framför näsan på en (helt sjukt, det hände mig igår - jag stod i kö och väntade på att få gå på, då bara stänger han dörren och kör och bara glodde surt på mig när jag vinkade och tjoade att jag ville med).

Det finns andra saker som jag är allergisk mot, och det är taskig attityd. Det är ett ganska vanligt förekommande bland läkarstudenter, särskilt i min klass, där man gärna gör sig rolig på andras bekostnad och där folk hela tiden ska överrösta varandra, synas, höras och inte bryr sig så mycket om man trampar någon på tårna eller till och med gör någon ledsen. Kom in i matchen. Skärp dig.


Som jag har sagt tidigare, så kan även jag dras in i detta, det är en stämning som smittar. Men jag vantrivs något oerhört när det blir så, och anstränger mig för att uppmärksamma mig själv på ifall jag också börjar bli högljudd och obetänksam. Tyvärr kan jag i min irritation över situationen istället bli bitter och cynisk, och det gör ju inte saken bättre. Som när en person som allt som oftast njuter av att trampa en på tårna är spydig och nedlåtande, och man får hålla i sig själv för kung och fosterland för att inte slänga iväg ett än mer spydigt svar (vilket kanske resulterar i att man istället fantiserar om att ge personen en fet smäll på käften, vilket ju inte är så dalai lama-aktigt kanske... :)

Men summan av kardemumman är att JO jag får en ren reflex att bita tillbaka, men vad för nytta gör det? Att trigga situationen ytterligare, ge än mer bränsle till aggressioner, det leder bara till något som jag inte vill vara del av. Istället får man helt enkelt försöka markera, att här går gränsen för mig, och du är inte välkommen att inkräkta här ... Jag kan tänka mig att jag också är överkänslig för det här, även om jag pratat med andra som upplever samma sak, så är jag nog den som reagerar häftigast på det. Antagligen beror det på att det är lite det klimatet jag växte upp med, och därför är jag så allergisk mot sådana situationer...

... i vilket fall som helst, så vill jag leva mitt liv på ett sätt som gör att den dagen jag dör, när jag ligger där på min dödsbädd... då vill jag kunna titta tillbaka och se på hur jag levt mitt liv och hur jag har behandlat människor runt omkring mig, och då vill jag kunna känna mig glad, nöjd och stolt. Det är mitt mål.

Det är så många saker dock som man gör utan att tänka sig för. Som t.ex. när man väntar på bussen. Jag har märkt att så fort bussen kommer, så ska alla springa fram mot dörren och försöka tränga sig in, komma först på. Eller ja, inte alla, men många och mig inkluderat. Min nya utmaning är att alltid släppa fram åtminstone några människor före mig, trots att jag egentligen kom dit före dem. Bara så jag faktiskt tänker mig för och inte armbågar mig fram genom livet, vilket jag nog automatiskt blivit inlärd att göra.

Likaså det här med att hålla upp dörrar för andra, jag har märkt att jag så ofta är uppe i mina egna tankar (eller stress för den delen, jag har alltid så himla bråttom) att jag inte märker att det kommer någon bakom mig som ska igenom samma dag. Tillhör det då inte rent folkvett att hålla upp dörren för den personen som kommer bakom? Kan inte den personen som kommer efter mig, och får dörren på näsan, ta illa upp? Återigen en sak som symboliserar allt man gör utan att tänka sig för, för att man är så upptagen med sitt.

Man är den man är, och det handlar inte om att inte tycka om sig själv och acceptera sig själv för den man är! Det handlar om att vara uppmärksam, och omtänksam, och om en genuin önskan om att göra sig själv och andra människor gott.

Be the change you want to see in the world.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar