söndag 11 mars 2012

Inspirerad!


Fysisk och psykisk hälsa skulle man kunna säga är mitt stora intresse i livet. Jag är intresserad av kroppen, dess möjligheter och dess begränsningar, men jag är minst lika nyfiken på hur vi själva skapar vårt liv i varje ögonblick, hur vi med vårt sinne och vår hjärna kan göra vårt liv till rena drömmen eller till ett helvete. Inte för att vi själva kan hjälpa det, det är så mycket annat runt oss som pushar oss vidare, framåt, åt sidan, bakåt och vi kan sällan göra någonting åt det utan måste bara försöka hänga med i svängarna.

Det som är det fina med yoga är att man kan, om man vill, fördjupa sig i yogan och få möjlighet att lära känna sig själv bättre. Det är så många känslor och så många tankar som kan få komma till ytan, saker som man i all hast och släng inte kommer i kontakt med i vanliga fall. Själv kan jag få en ström av känslor och tankar som släpps fria när jag går in i en liggande twist efter ett härligt fysiskt yogapass, känslor och tankar som jag inte visste gömde sig där inne i mitt bröst. Och genom att lära känna sin kropp och sitt sinne mer och mer, genom att bli mer ärlig med sig själv, kan man kanske en dag få uppnå sin fulla potential och bli sig själv helt och fullt, och därmed ha den insikt som krävs för att veta vad som kommer att leda till att man blir är och förblir en lycklig och god medmänniska.

Idag har jag haft min tredje söndagsyoga, dvs tredje gången som några vänner kom hem till mig och yogade för mig, och det är verkligen härligt att få dela med sig av något som man känner är så välgörande för kropp och själ. En liten gåva från mig till dem, med förhoppning om att det kommer tas väl emot och att de ska få ett smakprov på vad yogan kan göra för både kropp och sinne. Samtidigt kommer jag ihåg vad jag själv tyckte om yoga första gångerna. "det händer ju ingenting", "det här är väl inte träning" och "det går för långsamt" plågade mig de första gångerna, men det var ju så bra för min onda rygg och jag märkte stor skillnad i min rörlighet... Men allt efter tiden har gått, och särskilt de senaste två åren, har yogan växt för mig och blivit en allt större del av min vardag. Nu tränar jag någon form av yoga varje dag (erhm eller ja, nästan), och jag känner att det verkligen kompletterar mitt stela läkarstudent-liv som bara tar död på all kreativitet. Ledsen att säga det, men utbildningen hade kunnat vara så mycket mer. Som tur är finns det ett liv efter utbildningen, en tid då man kan få välja sin egen väg och jobba med det som man är intresserad av. Och som tur är finns det några läkare där ute som har inspirerat mig, och som fortfarande inspirerar mig till vilken slags läkare jag vill bli och på vilket sätt jag vill jobba i framtiden.

I lördags så var jag på gerdahallens inspirationsdag, och det måste jag säga var också verkligen otroligt inspirerande. Att få dansa latin sensation och house, och få prova på MOJO yoga och global yoga med riktiga stjärnor till inspiratörer och ledare, det var helt fantastiskt. Fem pass senare var jag bara hungrig efter mer, vill dansa mer, yoga mer! Men det spelade ingen roll hur hög på endorfiner och latinska rytmer och graciösa yogapositioner jag var, inspirationsdagen var slut, och därefter blev det middag ute på nya favoritrestaurangen Mikai och till dessert en släng av melodifestivalen. Inte en helt dålig helg, eller hur :) Nu känner jag mig som en ny människa, full med energi inför nästa vecka då det bjuds på anestesi, HLR-vidareutbildning och en liten sväng förbi Västervik.

Buenas noches!



Vilken fantastisk helg jag har haft, så himla skönt att ha fått ladda upp med ny energi inför nästa vecka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar