lördag 11 februari 2012

Den förrädiska drycken


Utsökta små bubblor som klättrar längst med glasets väggar och som kittlar tungan, och en doft som både är söt och syrlig på samma gång. Vackert skimrande där i glaset, och smaken som sprudlar i munnen - lika lättdrucket som saft och godare än det mesta! Som snabbt och lätt slinker ner i halsen, och bubblorna stiger lika snabbt till huvudet. Ta ett glas, gå snabbt in i fas, ta sedan två, de är ju så små! Tre fyra fem, sen är det kanske dags att gå hem...

Vad talar jag om? Jo självklart champagne. Eller ja, mousserande vitt vin är det ju egentligen, såvida man inte vill tömma plånboken helt. Men när man blir bjuden på denna fantastiskt förrädiska dryck, som verkar så snäll och god men som lurar en till att dricka lite till när glaset konstant fylles på av någon annan, ja då får jag svårt att sgäa nej, och vips så känner man att man druckit för mycket! Men det gör inget, ooooh nej, för det är ju Champagne, det är så gott och man blir ju så GLAD. Jag tror aldrig jag är så oerhört glad som när jag druckit champagne, det är som att det inte finns några problem i världen och att jag kan dansa hela natten lång med ett lyckligt leende på läpparna.

Dagen efter. Aj, mitt huvud. Förebrår mig själv - det är väl inte att ta hand om sig själv att låta sitt glas fyllas på konstant? Att gå hem alldeles för sent? ...

Men det är ju så gott. Och så ... bubbligt! Och man blir så glad, och så... bubblig! Perfekt för lite festliga tillfällen. Jaja. Tur att det är så dyrt :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar