lördag 12 november 2011

Zumba!

Idag vaknade jag vid nio och bara låg och drog mig länge länge i sängen innan jag steg upp, drack ett glas vatten och sen körde ett litet yogapass för mig själv hemma på mattan. Därefter åt jag en lång mysig frukost innan jag gick på promenad i solen. Så himla härligt att få komma ut i friska luften och bara promenera och känna solens strålar mot huden. (Det vill säga den lilla bit hud som är exponerad, inte direkt så varmt så man går i shorts och linne längre...)

Jag intalar mig själv att min hud friskt och raskt tillverkar en massa D-vitamin där i den stunden, fast jag egentligen vet att solens strålar och den lilla procent av huden inte räcker för att fylla på något D-vitaminlager på vintern. Men lite, lite, lite måste det väl ändå bildas, och om inte annat så är det som ljusterapi för sinnet att bara få komma ut och se den blåa himlen och solens strålar på de brunröda lövträden.

Efter min promenad gick och jag tränade zumba. Det är verkligen ett roligt pass där man inte alls behöver vara van dansare eller duktig på koreografi för att kunna vara med - alla är välkomna! Och det syntes verkligen på passet idag, allt från småflickor med tunna tunna små armar och ben - till killar som över huvud taget inte vet vart de ska göra av sina ben - till gamla tanter med massa daller daller - alla vi skakade tillsammans loss på danspasset till latinamerikanska rytmer. Jag måste dock erkänna att jag tycker det är lite roligare att gå på funk eller riktiga danspass, där det är en utmaning att lära sig en hel koreografi som man dansar i finalen på slutet, men detta är ett trevligt komplement.

Jag tycker verkligen om Gerdahallens filosofi - det ska vara kul och lättillgängligt att gå och träna, och alla sorters människor är välkomna. På Gerda är det lika okej att komma i en gammal sliten T-shirt och mjukbyxor som i en utstuderad Nike-outfit, lika okej att vara tjock som smal, lika okej att vara gammal som ung. Detta till skillnad från många andra gym där det råder "en viss stämning" som man måste passa in i. På gerda finns det också alla möjliga olika sorters pass, allt från spinning till gympa till dans till styrketräning till yoga, och instruktörerna går igenom en ganska tuff och lång utbildning innan de får ställa sig där framme och instruera. Detta till skillnad från en del andra gym, som till exempel en vän till mig som efter en tvådagars-utbildning jobbar som spinninginstruktör. Jag är både stolt och glad över att få göra min två terminer långa yogaledarutbildning i Gerdas regi.

Nu ska jag fortsätta min härliga lördag med att läsa lite, och sen umgås med pojkvän och vänner.

Ibland har man det bra :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar