tisdag 15 november 2011

Dags att skicka julkort?


Lite tidigt, kanske du tänker. Och jag håller med! Julhysterin har redan slagit kraftig rot i butikerna och lussekattsdoften ringlar sig ut från Pressbyrån, förrädiskt kallande "Köp mig! Ät mig!"...

Men jag måste ändå lobba för årets julkort. För visst ska du skicka julkort i år? Till alla de där älskade personerna som befinner sig långt bort och som du inte kommer att se i jul. Att få ett litet julkort från någon man tycker om, det värmer verkligen hjärtat - i alla fall mitt hjärta. Man känner sig sedd och viktig, och man vet att den där personen långt där borta fortfarande tänker på en och bryr sig.

Jag försöker komma ihåg att skicka julkort varje år, även om jag har en tendens att glömma att göra det i tid. "Äsch, nu blev det för sent, strunt samma, ändå ingen som bryr sig". Men jo, jag tror faktiskt att ett julkort från rätt person kan spela väldigt stor roll - och det är aldrig aldrig aldrig fel att visa någon att man tänker på dem och bryr sig om dem (såvida du inte har misshandlat din före detta och fått strängt besöks- och kontaktförbud, då rekommenderar jag det inte).

Jaha. Så ska man alltså skicka julkort. Det är väl bara att köpa några slitna kort på någon outlet, det är ju ändå alltid bara en massa tomtar på dem. Kan man tänka.

Man kan också tänka till, och kanske tillverka sina egna julkort! Sitta och pyssla, klippa och klistra en dag med julmusik på i bakgrunden och ett litet glas med rykande het glögg framför dig. Jättetrevligt, både att göra och att få! Men alla har inte så mycket tid, och känner inte att de kan avvara den tiden, eller för den delen lita på att man kommer hinna tillverka några julkort så att man hinner skicka iväg dem i tid, och då kan man göra som jag :)

Jag köpte idag tio julkort från UNICEF. De har ett flertal jättefina motiv och säljs i tiopack, dubbelvikta kort med tillhörande kuvert. Antingen kan man köpa dem på ICA som jag gjorde, då kostar de 59 kr för tio stycken varav 12 kr går till UNICEF. Det betyder att du bara betalar 5,90 kr per julkort och ändå gör en liten god gärning! Kan kännas lite, men många bäckar små... Känner du dig mer generös kan du gå in på UNICEFs hemsida och klicka hem ett tiopack för 109 kr - då går 58 kr till UNICEF.

Så börja redan nu med dina goda gärningar inför att tomten ska komma, så kan du med gott samvete svara "Ja, jag har varit snäll!" på frågan om här finns några snälla barn (eller vuxna) som ska få en liten julklapp av tomten. Visa hänsyn till andra, gör en god gärning varje dag, och börja gärna med att köpa julkort från UNICEF (en god gärning, check!) och sedan att skicka dem till nära och kära (vips, tio goda gärningar till).

Så hoppas jag att vi får många julklappar av tomten i år :)

http://unicef.se/butik/kategorier/julkort

1 kommentar: