tisdag 5 oktober 2010

Kerona, Kerona, Ami tomay bolabassi

Oj oj oj...

Sa mycket att beratta sa jag vet inte var jag ska borja... (!)

Men kortfattat sa har detta hant de senaste dagarna:

1, Jag har halsat pa mitt och Eriks fadderbarn har utanfor Kolkata, i en liten liten by i ett litet litet hus (kanske 2*3 meter) med en gemensam sang och en stol. Maten lagar de utanfor huset. Var lilla fadderflicka heter Superna (uttalas Tjupperna) och ar 12 ar och jattejattesot! :) Men jatteblyg, hon vagade knappt saga ett ord... Hennes favoritfarg ar vit (inte sa konstigt, for INGENTING forblir vitt i Indien!) och hennes favoritamne i skolan ar engelska (fast hon kunde inte saga nagot pa engelska...) och hon vill bli larare nar hon blir stor. Hon har en papegoja och en kanin som sallskapsdjur, och langt har upprullat i flator! Det var verkligen rolgt att fa traffa henne. Jag o Erik betalar hennes skolgang genom att donera 200 kr per manad. Kanns verkligen bra att se att pengarna kommer till ratta och inte som man far hora om sa manga organisationer dar pengarna bara forsvinner ut im tomma intet (eller ner i andras fickor)...

Nagot som var minre kul, men nu i efterhand ar en liten anekdot vard att minnas, var att var bil slutade fungera dar ute, mitt ute i ingenstans pa landsbygden, flera mil pa smavagar fran Kolkata. De ringde till IIMC (organisationen dar jag jobbar) och de lovade att komma med en ny bil - et tog tva timmar! Under tiden satt vi pa bilens tak och lyssnade pa vilda hundar som skall och djungelljud. Lite laskigt! :) sen blev vi inbjudna till en av bybornas hus dar vi fick sitta pa en sang och vanta, under tien serverade de oss cha (the) och snacks (sa nu kommer jag efinitivt bli magsjuk sa det skvatter om et!)

Till slut gick vi ut igen och satt pa grasmattan, lyssnade pa nattsyrsorna och beunrae eldflugornas dans i traden, ratt mysigt anda, och eftersom att bilen till slut kom sa slutae hela historien lyckligt ;)

2, jag har varit pa sight-seeing i Kalkutta. Bland annat sett pa nar de tillverkat stora statyer infor den stora festivalen durga puja (en flera dagar lang festival och ledighet liknande var jul med tanda lyktor och en massa statyer overallt) och jag har tillsammans med de andra gatt vilse i stan och hamnat mitt i ett monsunliknande regn, utan paraply :/

3, Jag har fortsatt jobba saklart. Varje dag nar vi kommer till "jobbet" sa mots vi av en skock skolbarn som alla vill halsa, ta i hand, och fa autografer, otroligt gulligt ;) alla nya volontarer har kommit sa jag fick lara upp dem det lilla jag kunde. men det verkar ha gatt bra. Tyvarr har lakaren in charge har utsett mig till volontaransvarig (varfor alltid ag? jag ville verkligen inte! kan man aldrig fa vara ledig?) sa nu fragar alla mig, HELA tiden, om itt och datt och forvantar sig att jag ska veta allt. hmmmm men men what to do. Eftersom att jag ar en person som jag ar sa vet jag ju ocksa det mesta de fragar om, eftersom jag alltid ska ha kontroll pa tillvaron.

4, imorgon bitti ska jag aka med kliniken till Dhaki, som ligger 3 timmar soder om Kalkutta i ett reservat for tigrar (typ). alltsa vi havet! ska verkligen bli harligt medfrisk luft, kanner redan att Kalkuttas smog och avgaser har forgiftat mina lungor. (Har dessutom hunnit med en magsjuka, en forkylning, en hudinfektion) I dhaki kommer vi att jobba som vanligt, men sen stanna ytterligare tva dagar for att besoka projektets skolor och liknande som finns dar. Ska bli kul! Och nasta vecka ska vi till Darjeeling! Ska verkligen bli kul - det ligger uppe i bergen pa flera tusen meters hojd, och kommer definitivt bli en riktig naturupplevelse :)

5, hjag har bokat min flygbiljett viare till Trivandrum! Underbart, nu kan jag annu mer se fram emot min yogasemester. Jag gor visserligen yoga varje morgon, ca 30-45 minuter, men det blir en annan sak att vara i ett tempel, och sen ett par veckor pa stranden ar ju aldrig fel... (!)

Det var allt for idag, nu dags for bengali - lektion!

och till er alla dar hemma:

Kerona, Kerona, Ami tomay bolabassi
(don't cry, don't cry, I love you!)

2 kommentarer:

  1. Så fantastiskt det låter älskling! Blev så rörd av att höra om Superna, hon verkar vara en fin liten flicka, så mänsklig. Verkar vara en bra organisation, hoppas fler får upp ögonen för den. Hoppas du fortsätter att uppleva så mycket och att du fortsätter vara frisk! Pussar dig
    Din Erik

    SvaraRadera
  2. hihi, klart du blev ansvarig! stränder och vatten låter underbart härligt just nu. idag är det faktiskt strålande sol och hela 12 grader i lund. härligt. har mailat dig, fortsatt lycka till!

    SvaraRadera