torsdag 6 maj 2010

sending live form Sri Lanka...

Sa har jag precis kommit hem fran en mycket intressant field visit utafor Colmbo, pa en field clinic for gravida och modrar+barn... helt otroligt vad spartanskt det ar! Och anda fungerar det sa bra... (!) For att vara ett utvecklingsland har Sri Lanka forvanansvard god halso- och sjukvard. Och gratis ar den ocksa! Liksom utbildning ar helt gratis.

Igar var jag pa forlossningsavdelning i Colombo, pa ett av deras ledande universitetssjukhus... Kan man itne tro nar man ser hur dar ser ut!!! Otroligt spartanskt, smutsigt och fullt med folk overallt. Forlossningsrummet bestar av sju enkla britsar, dar mammorna forloses samtidigt. Ingen annan an den gravida och personalen pa sjukhuset har lov att vara dar. Sedan efterat far alla mammor bo i en ward, dvs en post natal ward, vilket innebar ett stort rum med en massa massa sangar (totalt ca 50) och massor massor av folk och skrikande bebisar overallt. Detta i 35 garders varme och ignen AC, utan bara enstaka flaktar i taket... Ibland finns det inte sangar till alla nyforlosta mammor, och da far de sova tva i en och samma sang (!)

Ja, jag sager da det, det ar en upplevelse att vara har i Sri Lanka som lakarstudent. Men mestadels ar det en fantastiskt bra upplevelse - jag far se sa otroligt mycket, och jag far traffa dessa underbara manniskor som star ut med sa mycket, lever sa fattigt och anda alltid har lika nara till ett stort leende. Vart man an gar mots man av idel leenden, och om inte de ler forst har jag inte varit med om en enda gang (forutom i fakultetens matsal) att de itne ler tillbaka med det samma.

Lovely!

Puss o kram fran ett svettigt Sri Lanka!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar