tisdag 11 maj 2010

Innan Kandyresan...

Nu är det fredagen den 7 maj och jag sitter och väntar på att middagen ska serveras. Det är verkligen ovant att inte bestämma själv när och vad man ska äta, eller med vem. Men det är rätt skönt också, slippa planera och fixa och greja. Det är bara att sätta sig vid dukat bord!



Varje dag gör tanterna vad de kan för att jag ska smaka på än det ena, än det andra och uppmuntrar mig till att ”snälla, ta lite till, var det inte gott”? Och jo, det smakar verkligen bra så jag tar väl lite till, då J vilket i sig ju inte är ett problem, om det inte vore för att man blir så mätt och så dåsig att man inte orkar göra någonting efteråt (även pga värmen) än mindre orkar man sitta och skriva på sin kandidatuppsats….!

Men men som sagt jag ska inte klaga, har det sjukt bra här.!!! ;)


Idag tog jag ledigt på dagen och åkte till södra Colombo (tog tåget) som heter Mount Lavinia, där finns ett jättestort vackert femstjärnigt hotell som har pool och privat strand. Trots man inte bor där får man lov att besöka poolen och låna solstol, handduk, parasoll och allt för det facila priset av 600 rupees (knappt 50 kronor)… inte illa, eller hur! Särskilt inte med tanke på att tågbiljetten kostade 1 kr…



Efter några timmar vid den fantastiska poolen (otroligt vacker utsikt över palmer, stranden och havet) var det dags att åka hem, jag hade kollat upp när tåget skulle gå tillbaka till Bampalipitya där jag hoppat på. Men väl på perrongen var tåget (som går en gång i timmen) inställt! Vilket var typ omöjligt att fatta, det stod ju ingenstans och jag förstod inte vad biljettförsäljaren sa när han upprepade två olika spårnummer hela tiden ;) men till slut gick budskapet fram och jag förstod att jag nu hade valet att stanna i 35-40 graders hetta på tågstationen en timme, alternativt gå tillbaka och betala inträde igen och då komma hem alldeles för sent och behöva gå hem i mörker, eller slutligen försöka hitta busshållplatsen istället.


Efter en stunds velande av och an på perrongen blev jag uppraggad av några lirare i badshorts som talade riktigt bra engelska, och en av dem pratade precis som en tvättäkta britt, och de erbjöd mig att hänga med dem på stranden istället en timme innan tåget gick igen… men något sade mig i magtrakten att det inte kändes bra, det avr något som inte stämde med de här tre herrarna. Jag avböjde och vände mig istället själv till några andra som stod på perrongen i sina kostymer och putsade skor, och såg lite halvsura ut för att inte tåget kom. De kunde inte så mycket engelska, men en av dem förstod och sa att jag borde ta bussen istället, det skulle nog han göra. Jag gick tillbaka med några av dessa herrar från perrongen mot stationshuset då en av tågstationsvärdarna kommer halvspringande och svettig och började oroligt prata med kostymnissarna samtidigt som han pekade på mig. Det visade sig att han hade sett mig prata med de såkallade ”beach boysen” och han hade blivit orolig för mig och var på väg för att se till att jag inte följde med dem – de var tydligen kända för att råna folk på pengar… (!)


Nu såg han istället till att instruera kostymnissarna att de skulle visa mig vägen till busshållplatsen, och var väldigt mån om att det skulle ske så. Otroligt vänligt måste jag säga ;) det finns ju rötägg överallt, men så länge det finns människor som ställer upp för andra och som bryr sig så känner jag mig ändå trygg i denna värld, även om man är väldigt blottad och sårbar som ensamresande tjej…



Det blev alltså buss till slut, och det visade sig att en av kostymnissarna (som ingen av dem kunde speciellt bra engelska) pratade franska, och helt plötsligt gick kommunikationen fram så mycket bättre! Lite oväntat måste jag säga, men angenämt.


Väl på bussen (det var en ganska bra bit, tog kanske en halvtimme) bevittnade jag en rätt intressant del av Colombo med gigantiska buddhastatyer och olika sorters tempel och kyrkor. Det är verkligen en multikulturell stad.


Ja, det var väl det hela. Resten av dagen har jag bara skrivit och läst på uppsatsen. Imorgon åker jag som sagt till Kandy och sen kommer jag tillbaka på måndag kväll, bor kvar på pensionatet till tisdag och sen flyttar jag mitt pick och pack till Dr Rohana där jag skulle bott från början…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar