torsdag 3 december 2009

Kyss mig idag! Imorgon hinner jag inte...

Mhmm.

Så har en dag på Läkarförbundets fullmäktige gått till sitt slut. Det är verkligen intressant att se, att vi som är studenter och har sysslat med facklig verksamhet och mötesförhandlingar i bara ett par år, uppenbarligen har bättre koll än de stofiler som varit med i Läkarförbundet i en herrans massa år, och vi håller mer på de ordningsregler som gäller vid sådana här offentliga möten. Helt otroligt vad det kacklas och ältas åt alla håll och kanter, utan att man på något sätt följer den formalia som sig bör.

Dessutom blir det allt som oftast personangrepp och fula taktiska knep som används, makten hägrar...

Nåväl.

Imorgon ska vi rösta på olika motioner och propositioner, samt besluta vilka som ska ingå i den nya centralstyrelsen i Läkarförbundet för det kommande året. En viktig motion är exempelvis avskiljande från läkarutbilningen för läkarstudenter som begått grova brott och därmed inte kommer att få legitimation. Detta skulle hända i undantagsfall, absolut! men en sådna regel skulle göra så att uppenbarligen olämpliga individer inte får den högt attraktiva platsen som läkarstudent, inte kostar staten en massa pengar som aldrig ändå kommer leda till legitimation... men framför allt skulle jag vilja hävda att det är viktigast ur den synvinkeln att läkarstudenter har patientkontakt och ansvar fr.o.m termin ett (om än i liten skala, dock betydligt mer fr.o.m. termin 5) och det skulle totalt underminera läkaryrkets trovärdighet, och är inte etisk/moraliskt rimligt att någon som har våldtagit/mördat/utnyttjat andra ska få ansvar för patienters liv och hälsa.

Absolut, har man i sin unga ungdoms dagar begått ett brott som man sonat för och som inte skulle ligga som hinder för legitimation, så skulle man likväl inte hindras från att få en plats på läkarutbildningen. Vår utbildnings slutgiltiga mål måste ändock vara att alla studenter ska ha möjlighet till legitimation, samt att etiken och moralen upprätthålls i kåren så att inte läkarnas trovärdighet undermineras.... Det finns idag otroligt många kompetenta unga människor som skulle vilja bli läkare, men bortlottas. Alla orkar inte/har inte möjlighet att vänta i fyra år så som jag gjort (jag sökte totalt åtta ggr med 20,0 i betyg). Att en person som har begått ett allvarligt grovt brott, som gör att denne inte kommer att kunna få sin läkarlegitimation, ska få ta den utbildningsplatsen och alla de resurser som det innebär, det är inte rimligt. Detta är i alla fall min åsikt :)

En annan viktig motion är att lika arbete ska ge lika lön. Idag jobbar många icke-legitimerade läkare (läkarstudenter från termin 9 och uppåt, innan AT) för en undermålig lön på 18-19 000 jämfört med AT-lönen som är ca 23 000. Man ska här tillägga att man då jobbar under samma ansvar, och att vi då har gått en lång akademisk utbildning på över fem år. Som jämförelse kan jag berätta att när jag som 19-åring jobbade som cafébiträde/platschef utan erfarenhet eller utbildning fick jag 18 000 kr per månad... Eller att man tjänar nästan det dubbla ifall man åker till Norge och jobbar som undersköterska istället...(!)

Nu ska jag faktiskt knyta mig, man är ju inte 20 längre :)

Imorgon är det fullmäktige igen alltså, sen direkt vidare till MSFs julmiddag, sen lördag är det FS-möte. Sent på dagen tar jag tåget tillbaka till Lund (på tåget är jag sjukt effektiv med att plugga/fila på MSF Utlands hemsida/svara på mail) och är hemma vid sjutiden, då är det två fester som jag lovat bort mig till, och sen ska jag fixa allt jag inte hunnit i veckan, innan det är måndag med heldag i skolan, träning på kvällen, tisdagkväll är det kör och på onsdag åker jag vid lunch till Budapest där vi är i fem dagar...

Vadå fullspäckat schema?

:)

Kyss mig idag! Imorgon hinner jag inte...

2 kommentarer:

  1. Hallå där! Jag vill bli följare till din blogg, som jag ser att du blivit till min, hur gör jag?

    Puss och lycka till i Budapest! Hoppas du hinner se lite av staden också, den är väldigt fin!

    SvaraRadera