torsdag 19 november 2009

Om Mani Padme Hung



En dag i framtiden, inte så långt bort, kommer jag att bli leggad läkare. Då kommer jag ha "makten" att råda över liv och död, det jag beslutar kan komma att förändra en människas liv radikalt... Det gäller verkligen att vara ödmjuk inför det förtroende man får!

För mig känns det så grundläggande, att vill man bli läkare så vill man också göra gott. Man vill hjälpa, man vill stötta. Man vill lindra, och bota om det går.

Det verkar dock inte som att detta är grundläggande för alla de som har sökt sig till läkarutbildningen. Många verkar mer intresserade av status och makt, eventuellt även pengar och egen trygghet. Det verkar inte som att alla har en önskan om att finnas till, att tjäna.

En mycket vis man sade en gång: Den vackraste gåvan du kan ge till någon är att vara närvarande. Genom att sant och verkligen finnas där för någon, lyssna och se personen, ger man kärlek. "Jag finns här för dig."

Man kanske inte måste leva varje dag med mottot att man ska rädda världen (även om det är mitt mål, det och så ska jag skaffa flera hundra ungar ;) men åtminstone skulle jag vilja se att det sista man vill är att göra någon illa! Att man inte baktalar, att man inte gör sig rolig på någon annans bekostnad, att man inte sluter någon ute. Det är dock lättare sagt än gjort, det är jag medveten om, och ibland upptäcker jag att även jag oavsiktligt råkar sluta någon utanför. Ofta är det i sociala sammanhang där man känner att man måste prestera, man känner sig inte helt trygg, och vill göra sig hörd. I sin strävan efter att få synas och höras, är det lätt att man obetänksamt och oavsiktligt trampar och klampar rätt över någon annan...


Om Mani Padme Hung
May all living beings have happiness and joy, may all be free from suffering, may all be protected from harm, fear and danger, may all be healed and whole again, may all living beings live in peace and harmony...

1 kommentar:

  1. Heeej! Inte visste jag att du hade en blogg. Det har jag också, sen oktober i år. :D Hur var Polen? Ses på tisdag! Kram och puss på dig

    SvaraRadera