tisdag 14 februari 2012

Je sens battre mon coeur, et je pense "c'est trop fort"



Alla hjärtans dag.

En dag man kan välja att avfärda som ett kommersiellt jippo, ett sätt för handeln att tjäna pengar. Det kan också vara en dag då man verkligen tar vara på varandra, låter sitt hjärta slå för andra människor och då man visar sina nära och kära att man bryr sig om dem. Det behöver inte så klart inte vara i form av presenter (!) utan minst lika bra att höra av sig, skicka ett litet sms eller göra en gest. Att kanske bjussa på ett extra litet leende till kassörskan, kanske bjuda någon annan att stiga före in på tåget eller bussen, kanske ge någon en kram.

När det kommer till den romantiska sidan med alla hjärtans dag, så tycker jag att alla tillfällen som finns att fira kärleken - varför inte?! Att fira att det finns någon man älskar, och att ens kärlek är besvarad. Jag kan garantera dig att det finns många där ute som, just idag, djupt önskar att de var i dina skor (om du är i ett förhållande). Människor vill vara lyckliga, vill känna sig sedda och älskade, och att spendera sitt liv med en partner i kärlekens namn är högst åtråvärt bland de flesta.

I plugget idag har det inte varit så mycket hjärtan, förutom ett mail från kurssekreteraren med ett kompendium i hjärtkirurgi (!), utan för min del har det varit hand-op idag. Intressant! Men blev lite illamående ett tag, måste säga det kändes lite pinsamt när alla började engagera sig i mig istället och insisterade på att jag skulle sitta på huk med huvudet mellan knäna och sedan dricka ett glas jättesöt saft. De var verkligen omtänksamma och gulliga, även om jag kände att det kanske blev lite väl fokus på mig just då. Illamåendet lättade i alla fall snabbt och jag fick återigen ta plats vid operationsbordet och assistera. Det är lustigt det där - jag har stått och intresserat tittat på en hjärnoperation utan att vara nämnvärt påverkad, och sedan blir jag snurrig av en liten banal handop. Oh well.

Jag måste erkänna en sak. Jag är rätt skoltrött. Jag är framför allt trött på att gå hela dagarna i ända och bara försöka klara av att lära mig nytt nytt nytt nytt nytt i ett huvud som redan känns fullt efter höstterminen, och att ständigt vara "ny på jobbet", aldrig veta helt säkert var jag ska vara och irra runt i korridorerna och hamna fel, aldrig veta vem min handledare är, aldrig helt säkert veta vad jag får och inte får göra... Jag vill inte klaga men jag känner att det hade varit trevligt att få göra någonting man kan ett tag.

Jag längtar efter att få vicka som underläkare! Att få vara på ett och samma ställe, lära mig rutinerna och sedan göra mitt jobb, känna kollegorna, veta mina uppgifter och bara få ha en vardag där jag gör något som jag är bra på. Som läkarstudent hinner man sällan bli så väldigt bra på någonting, vi har så kort tid på varje ställe och det inte alltid du själv får komma till. Det där kommer sen när man gör AT osv, blir man tröstad med. Jo visst, men det hade varit trevligt att få bli bra på någonting och att få beröm någon gång. Det är så sällan man får höra att man är bra på det man gör när man är läkarstudent. Att man är duktig, och att man är kompetent. Vi var många som reagerade på att en handledare i reumatologi berömde oss alla och sade att vi var duktiga - det har vi i princip aldrig fått höra under vår utbildning, man känner sig oftast bara i vägen.

Idag, på alla hjärtans dag, fick jag höra att jag var duktig och det värmde :) En av handledarna jag hade häromdagen mötte mig och dagens handledare strax före op, vi hälsade och han sade till dagens handledare "Alexandra är riktigt bra, skarp tjej, henne måste du värva! ". Och bara de små orden värmde. Skönt att höra att man gör bra ifrån sig. För även om jag själv känner att jag får god kontakt med många patienter, så vet jag inte riktigt hur det verkar utifrån. Alltid bra med lite feedback.

Men men. Nu ska jag ta mig en titt på min portfolio, jäkla meck med det där om jag ska vara ärlig, men det ska göras och det ska lämnas in så det är bara att göra det helt enkelt. Förhoppningsvis kan man en dag få nytta av den, vi har ju den beryktade FAS-tentan nästa termin (sammanfattande tentamen på termin 6-9).

Som sagt, glöm inte att det är alla hjärtans dag idag, sprid lite kärlek och värme!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar