onsdag 1 februari 2012

Another day in paradise


Vilken dag!

Idag har jag haft en helt fantastisk dag, så som man bara kan ha i Thailand… Jag gick upp efter åtta timmars sömn (jag? Sova åtta timmar?!) och gjorde ett härligt uppmjukande yogapass (mindre svettigt nu när jag bytt från fan room till A/C bungalow) innan jag gick och åt frukost med utsikt över havet på favoritrestaurangen - som dessutom har gratis wifi.

Därefter njöt jag av solen på stranden, tog en riktigt lång promenad med så avstickare ner i vågorna (blev lite nervös när jag insåg att jag lämnat mina grejer på stranden utan uppsikt i över en timme, men det var ju såklart inga problem) och åt pannkakor och drack mix fruit smoothie i skuggan av en palm. Sen blandade jag solande med badande, tills det var dags för dagens massage, som var i skuggan på en madrass vid stranden med utsikt över solnedgången.

Efter massagen promenerade jag på stranden hem till hotellet, det hade hunnit bli kolsvart när jag kom fram och jag fick en impuls av att dyka ner i hotellpoolen. Och det var helt magiskt, jag vet inte hur länge jag låg och flöt i poolen och tittade upp på stjärnhimlen (jag såg till ex Orion i någon slags spegelvänd version kändes det som?) innan jag till slut gick in i min fina svala bungalow och tog en varm dusch och kunde nöjd konstatera att jag fått alldeles lagom med färg idag.

Kan en dag bli bättre än så här? Jag är tveksam. Det skulle i så fall vara att dela den med den man älskar. Fast å andra sidan så hade dagen nog varit lika bra, men verkligen inte den samma om jag hade haft sällskap. Det fina med att resa själv är att man kan bestämma precis hela tiden helt själv när man vill göra vad, och hur man vill göra det. Och det är ju bara en vecka.

Jag är så otroligt glad att jag faktiskt åkte hit, och så tacksam för att jag har möjligheten att göra det. Det finns många som inte är lika lyckligt lottade som jag. Det som är så härligt är att det är som att det har öppnats en liten dörr tillbaka till när jag var ute och reste sist (över ett år sedan, en termin) och det känns nästan som att jag nu gör en liten förlängning av den resan. Det känns redan som att jag varit borta längre än en vecka.
Å andra sidan är jag inte ett dugg sugen på att sätta mig och läsa kurslitteratur. Jag har faktiskt med mig en bok i ortopedi, ifall andan skulle falla mig in och jag kände att det var rätt sak att göra. Men än så länge är jag väldigt långt från att öppna den boken, utan den ligger fint nerpackad i väskan fortfarande och väntar. Det kan nog bli så att den får vänta tills vi är hemma igen.

Nu ska jag dock svida om och göra mig redo för kvällsmaten, tänkte slå på stort ikväll och ta en öl och en pizza (jag har kört ganska strikt detox sedan jag kom hit, börjar bli lite tröttsamt. The middle way is the better way) och kanske till och med vara lite social på eldslukar-restaurangen idag? Jag har varit ganska tillbakadragen och hållit mig från att umgås med andra, lite out of character för att vara mig men också väldigt skönt, precis vad jag behövt. Men idag är det ju trots allt lill-lördag och man kan ju inte sitta och filosofera varje kväll ;)

Sawadee-kaah!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar