tisdag 17 januari 2012

Hej termin 8 !


Så var det igång med termin 8, vilken inleddes med en heldag 08.00-17.00 efter två dagars "semester" (varav lördagen gick till att ha ångest över tentan dagen innan och söndagen gick till att ha ångest över den nya terminen dagen efter). Gud vad jag önskar att vi hade haft det där vinterlovet nu (som dock inte blir av förrän nästa år)...

Men termin 8 verkar vara en spännande termin... Om man lyssnar på kursledningen! De tyckte inte vi skulle avskräckas av de långa dagarnas praktik (börjar 08.00, 07.30, 07.15 eller 06.45, slutar kl 17.00) och de många kvälls- och helgjourerna, för det är när man är på op/mottagning/avdelning som man lär sig bli doktor. På frågan om när vi ska läsa kurslitteraturen blir svaret "på kvällar och helger när vi inte har jour"... Om man istället lyssnar till äldrekursare får man istället höra "skolka så mycket du kan för att hinna plugga, man får ändå inte göra något utan står bara och tittar på när man är på op vilket är slöseri med tid"... Och sen någonstans mitt i allt ska man hinna leva, handla-tvätta-laga mat-äta-sova-träna... ett socialt umgängesliv verkar vara ett minne blott.

Samtidigt måste jag säga att jag blir lite triggad av tanken på T8, jag som alltid sagt att jag aldrig vill bli kirurg kittlas ändå lite av tanken att svida om till grönt och få gräva ner mig i ett sår. Igår (första dagen på terminen) fick vi sitta och sy i grislår, och lära oss olika sorters tekniker och knutar, och det tyckte jag var lite sådär lagom barnsligt kul. Att få göra något praktiskt för en gångs skull och inte bara sitta och granska blodprov. Jag ska verkligen ge den här terminen en chans, det blir ju så mycket roligare då.

Idag har jag även varit på yogaledarutbildningen, dagens tema var träningslära och det var faktiskt lite nytt och inte bara repetition vilket var kul. Jag är ju väldigt intresserad av träning som friskvård och folkhälsa, och tycker det är kul att lära mig om kost och motion. En liten repetition men som alltid förtjänar att sägas igen är ju vikten av att konditionsträna - det finns så otroligt många hälsoeffekter av konditionsträning och att inte träna är lika skadligt för hälsan som att röka. Det ni! Hellre vara rund men vältränad än smal och otränad, det tål verkligen att upprepas. För att minska risken för hjärt-kärlsjukdom, osteoporos och mycket annat bör man träna 2-4 gånger i veckan, antingen 30 min högintensivt (löpning) eller 1 timme lågintensivt (snabb promenad).

Tyvärr så räknas inte yogan som konditionsträning, utan konditionsträning kräver engagemang av stora muskelgrupper i ett dynamiskt arbete som höjer pulsen till typ dubbla vilopulsen ( i alla fall för min del, jag som har en vilopuls på 56-58 bpm). Men yogan ger styrka, rörelseträning och balans, och det är inte fy skam det heller. Sen att det finns en massa andra hälsoeffekter av yoga är också av intresse, såsom minskad ryggsmärta och mer lugnt/fokuserat sinne, samt ev en bättre reglering av sköldkörtelhormon och förbättring av astma.

Nåväl. Från det ena till det andra - imorgon är det traumadag, ska bli väldigt intressant.



Hari Om Tat Sat!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar